یادداشت های آموزشی

۱۶/۰۲/۱۳۹۷, ۱۲:۵۲
2018-05-06-08-22-05 معلم  /  دکتر حسین جعفری ثانی  /  عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی /  معلم بر جاودانگی اثر می گذارد و هرگز نمی توان گفت اثر او كی متوقف می شود( هنری بروك آدامز).  
۱۶/۰۲/۱۳۹۷, ۱۰:۵۸
2018-05-06-06-28-27   حق و حقیقت  /  دکتر جعفر طاهری  /  عضو هیات علمی دانشکده معماری و شهرسازی  /  حق و حقیقت وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا (الإسراء/81)و بگو حق آمد و باطل نابود شد آرى باطل همواره نابودشدنى است. و برتراند راسل می‎گوید:  «معلم خوب کسی است که کوشش می‎کند در جریان تدریس هرگز حقیقت را به...
۱۵/۰۲/۱۳۹۷, ۱۳:۵۱
2018-05-05-09-21-39 روایتی از زندگی دانش آموزان  / بهروز مهرام  / عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی  / برنامه درسی متشکل از عناصری است که تمامی آنها در سایه معلم جان گرفته و به زعم متخصصانی همچون زایس، برنامه درسی زنده نامیده می‎شود. این "معلم" است که با استفاده از "روش" مناسب، نیل به غایت تربیتی را فراهم می‎آورد. با استفاده از روش مناسب است که می‏توان در سایه سار هدف...
۱۵/۰۲/۱۳۹۷, ۱۳:۱۷
2018-05-05-08-47-14 معلم  / الهه کفشدار گوهرشادی  / عضو هیات علمی دانشکده علوم  / وظیفه معلم ایجاد امید، انگیزه و نشاط در دانشجویان و تدریس به روز و كارآمد با تمام توان می‎باشد. این امر زمانی محقق خواهد شد كه او به كار خود عشق، ایمان و تعصب داشته...
۱۵/۰۲/۱۳۹۷, ۱۳:۰۳
2018-05-05-08-33-18 چند نکته برای بهبود كیفیت آموزشی  / فرزاد شهابیان مقدم  / عضو هیات علمی دانشکده مهندسی  / با الهام از نتیجه‎های به دست آمده از چند پژوهش مرتبط با موضوع بهبود كیفیت آموزشی، می‎توان به چند نكته اشاره كرد:1- اصلاح برنامه‎های آموزشی متناسب با نیازها و انتظارات جامعه.2- گسترش رشته‎ها و ظرفیت‎ها با توجه به نیازهای بازار كار و وضعیت اشتغال دانشجویان.3- تاكید بر...
۱۱/۰۲/۱۳۹۷, ۱۳:۱۳
2018-05-01-08-43-36 آرزوی معلمی  /محمد صال مصلحيان /عضو هیات علمی دانشکده علوم ریاضی / تئاتر از پال هالموس ریاضیدان بزرگ قرن بیستم باید بگویم، اگر می‎خواهید معلم شوید اول ببینید چقدر آرزوی معلم شدن دارید.اگر این آرزو را ندارید، و یا حتی این آرزو بزرگترین آرزوی شما نیست، معلم نشوید، بلكه به دنبال برآورده كردن آرزوی اول و مهم خود بروید. اما اگر این آرزو را دارید توانایی‎های خود را گسترش دهید...
۱۱/۰۲/۱۳۹۷, ۱۲:۵۷
2018-05-01-08-27-35 معلمی شغل انبیاست  /سعيد ملك زاده شفارودی /عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی / معلمی به راستی شغل انبیاست. آنان‎كه با عشق به امت خود معلم راستین و با انگیزه‎ای بوده‎اند كه این انگیزه و شور برای نیل به كمال انسانیت را به امت خود منتقل نمودند. یك معلم موفق در وحله اول باید انگیزه ذاتی خود را در آموزش و پرورش شاگردان پرورانده باشد و همواره آهنگ امید در گوش شاگردان بنوازد. معلم...
۱۴/۱۱/۱۳۹۶, ۱۲:۵۹
2018-02-03-09-29-16 بین المللی‎سازی آموزش عالی / غلامرضا ملک زاده /عضو هیات علمی دانشکده علوم اداری و اقتصادی / واژه‎هایی نظیر جهانی شدن و بین المللی‎سازی غالباً برای تشریح و توضیح چگونگی تغییر ماهیت برخی از پدیده‎ها به کار برده می‎شود که در برخی از موارد ابهاماتی را ایجاد می‎کند. در رابطه با بین المللی‎سازی آموزش عالی نیز چنین ابهاماتی به وجود آمده است که نیازمند توضیح است چرا که همانند...
۱۵/۰۸/۱۳۹۶, ۱۱:۰۴
2017-11-06-07-34-08  چند نکته درباره آموزش عالی  / مجید سرمد /عضو هیات علمی دانشکده علوم ریاضی / نکته اول تعدّد دانشگاه‎ها و مراکز آموزش عالی غیردولتی و تعدّد شعبات دانشگاه آزاد و افزایش چشم‎گیر پذیرش دانشگاه پیام نور در سال‎های اخیر باعث این شده است که دانش آموزان در انتخاب رشته خود به عنوان مثال در گروه آزمایشی علوم ریاضی، بعد از رشته‎های مهندسی دانشگاه‎های دولتی، رشته‎های...
۲۹/۰۵/۱۳۹۶, ۱۱:۲۲
2017-08-21-06-52-58  کلاس درس دانشگاهی به عنوان یک نظام روانی-اجتماعی / حسین کارشکی /عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی / ساده‎ترین برداشت از کلاس درس این است که آن را به عنوان رابطه یک طرفه بین استاد دانا و دانشجوی نیازمند دانش تصور کنیم. دراین صورت یک جریان یک طرفه انتقال دانش برقرار است. اما؛ هم فرانید و هم عوامل دخیل در یادگیری و آموزش پیچیده‎تر از آن است که این...
۱۹/۰۲/۱۳۹۶, ۱۹:۳۲
2017-05-09-15-02-25  چاره اندیشی برای حل چالش کیفیت آموزش *  / علی شیرازی / عضو هیات علمی گروه مدیریت /   نقش آموزش، به‎طور اعم و آموزش عالی، به‎طور خاص بر همگان آشکار است. چالش‎های فراروی آموزش عالی کشور، ازجمله کیفیت آموزش، کارآیی فارغ التحصیلان و تب اخذ مدارج تحصیلی در مقاطع بالاتر نیز بر کسی پوشیده نیست. همچنین، همگی می‎دانیم که تصمیمات کلان دهه گذشته مبنی بر تاسیس بی...
۱۸/۰۱/۱۳۹۶, ۱۴:۰۹
2017-04-07-14-20-45 چالش‎های کیفیت بخشی در نظام دانشگاهی  / دکتر فریبرز رحیم نیا  / عضو هیات علمی گروه مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصادی  / با توجه به پیچیدگی چالش‎های پیش رو در جهان،  آموزش عالی مسئولیت اجتماعی مهمی را برای شناخت دقیق و علمی در مورد معضلات چند لایه در جوامع مختلف دارد كه شامل ابعاد اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی و توانایی در پاسخگویی به آن‎ها می‎باشد...
۰۳/۱۲/۱۳۹۵, ۰۹:۰۲
2017-02-21-05-32-08 جایگاه «آموزش» در دانشگاه نسل سوم / داود قرونه / عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی /   می‌دانیم که دانشگاهِ مدرن از بدو پیدایش سه نسل مختلف را تجربه کرده است. در دانشگاه نسل اول عمدتاً بر سنت‌های تعلیمی و انتقال دانشی ثابت تأکید می‌شد. در دانشگاه‌های نسل دوم، پژوهش‌های بنیادی مبتنی بر آزادی علمی و استقلال دانشگاهی اهمیت داشت و نقش آموزش، ترویج...
۲۶/۱۱/۱۳۹۵, ۱۲:۵۳
2017-02-14-09-23-11 جهت‎دهی آموزش به سوی خود-اشتغالی / دکتر مجتبی طهمورث پور / عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی / در طول دهه‌های گذشته، سیستم آموزشی عمدتاً برنامه‌هایی ارائه داده است که فارغ‌التحصیلانی یکسان تولید می‌کند به طوری که دانشگاه‌ها هنوز نتوانسته‌اند به اندازه کافی، افرادی را برای چالش‌هایی که هنگام کار کردن با آن روبرو می‌شوند، آماده کنند. دانشگاه‌ها می‌بایست در زمینه...
۰۹/۱۰/۱۳۹۵, ۱۴:۰۹
2017-01-14-05-18-11        بازنگری برنامه درسی و کارآمدی آموزش دانشگاهی / دکتر جمشید رزم یار / عضو هیئت علمی دانشکده دامپزشکی / یکی از راه‎های کارآمدی نظام آموزشی سیستم ارزشیابی متناسب با اهداف آموزشی و همگام با اهداف کلی نظام آموزشی است. در صورتی که بازنگری دروس منجر به  کاهش میزان موفقیت دانشجویان در قبولی مقاطع بالاتر با نظام آموزشی سنتی در سطح کشوری...
۲۸/۰۹/۱۳۹۵, ۱۴:۰۹
2017-01-14-05-18-10         دانشگاه ما و دانشگاه کارآفرین / محمدرضا آهنچیان / عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی / مدیر دفتر برنامه‎‏ریزی و توسعه آموزش / اصطلاح «کارآفرینی» در دهه پایانی قرن بیستم مورد توجه جدی محافل دانشگاهی قرار گرفت. نوسان‎های اقتصادی گسترده و شتاب فناوری که به شکل فزاینده‎ای وارد فرایند تولید و تجارت می‎شد، موجبات...

فرایندهای معاونت آموزشی

۱۶/۱۰/۱۳۹۶, ۰۹:۰۵
2018-01-06-05-35-50 روند ارزیابی اعضای هیئت علمی دانشگاه در گفتگو با رئیس گروه نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد ارزشیابی مستمر استادان توسط دانشجویان بخشی از وظایف دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه است که در شناسایی نقاط قوت و ضعف و همچنین بهبود کیفیت عملکرد آموزشی استادان و مدرسان مؤثر است. روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص ارزشیابی مستمر استادان توسط دانشجویان و روند انجام...
۱۱/۱۰/۱۳۹۶, ۱۲:۴۳
2017-11-28-09-13-31 حوزه دفتر معاونت آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد حوزه معاونت آموزشی دانشگاه یکی از واحدهای دانشگاه فردوسی مشهد است که هرروز تعداد زیادی از افراد به این حوزه مراجعه می‌کنند. مدیریت‌ها و واحدهای این معاونت عبارتند از: مدیریت برنامه‌ریزی و توسعه آموزش دانشگاه، مدیریت خدمات آموزشی، گروه آموزش‌های الکترونیکی، گروه آموزش‌های آزاد (کالج)، دفتر هدایت استعدادهای درخشان، دفتر گروه نظارت و ارزیابی، دفتر...
۰۷/۰۹/۱۳۹۶, ۱۲:۴۳
2017-11-28-09-13-30 پذیرش بدون آزمون (استعداد درخشان) در مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد دفتر هدایت استعدادهای درخشان دانشگاه فردوسی مشهد باهدف شناسایی، جذب، هدایت، حمایت و بهر ه مندی از دانشجویان استعداد برتر دانشگاه در زمینه‌های مختلف و متنوعی فعالیت می‌کند و ایجاد شور و نشاط علمی در دانشجویان مستعد با در نظر گرفتن فرایند پیشرفت برای سیر تعالی دانشجویان از اهداف اصلی این دفتر می‌باشد. روابط عمومی...
۲۲/۰۸/۱۳۹۶, ۰۶:۳۳
2017-11-14-06-37-53  ارتقای سطح زبان انگلیسی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد بهبود سطح زبان انگلیسی دانشجویان تحصیلات تکمیلی به‌عنوان یکی از برنامه‌های آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد همیشه مورد توجه بوده است. کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای پیشبرد اهداف علمی شامل نگارش مقالات علمی به زبان انگلیسی، شرکت در کنفرانس‌ها، سمینارها و همایش‌های بین‌المللی، امکان استفاده بهینه از منابع و کتب علمی...
۱۷/۰۸/۱۳۹۶, ۱۰:۵۰
2017-11-08-07-20-56 فرایند پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه فردوسی مشهد دفتر تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد مسئول برنامه‎ریزی برای پذیرش و راهبری فرایند تحصیل دانشجویان تحصیلات تکمیلی در هر سال تحصیلی است. با توجه به اینکه دانشگاه فردوسی مشهد یکی از معتبرترین دانشگاه‎های سطح یک کشور است و استقبال از تحصیل در این دانشگاه موجب شده است که این دفتر با حجم بالای متقاضیان از سراسر کشور رو به رو...