احتمال ادغام آموزش و پرورش و وزارت علوم در برنامه ششم توسعه
مهر نوشت: در نشست « بررسی چالشهای آموزشی» طرح پیشنهادی ادغام وزارت آموزش و پرورش با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
عبد الوحید فیاضی در نشست « بررسی چالشهای آموزشی» با دفاع از طرح پیشنهادی ادغام وزارت آموزش و پرورش با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: امیدواریم در برنامه ششم توسعه بتوانیم جایی برای این طرح در نظر بگیریم.
سخنگوی کمیسیون آموزش ادامه داد: در طی سالهای گذشته علیرغم تغییراتی که در نظام آموزش و پرورش به وجود آمده اما این وزارتخانه همواره مورد نقد و بررسی صاحبنظران بوده است و این سوال مطرح بوده که به چه دلیل این وزارتخانه آن گونه که بایسته است رشد و توسعه یافتگی نداشته است.
وی با بیان اینکه در این راستا ما شاهد تحولاتی در نظام آموزشی این وزارتخانه بودهایم، ادامه داد: این تغییر و تحولات یک سری دستاوردهایی را به همراه داشته است ، ولی هیچگاه نتوانسته نظر صاحبنظران، معلمان و خانوادههای ایرانی را جذب کند تا بتوان از آن به عنوان یک آموزش و پرورش موفق نام برد.
این نماینده مجلس با بیان اینکه آموزش و تحقیقات و آموزش و تربیت هر دو از یک جنس هستند، افزود: هدف ما از این طرح صرفاً ادغام دو وزارتخانه و کوچک شدن دولت نیست بلکه ما تلاش داریم که یک وحدتی بین آموزش کشور و مقاطع مختلف آن ایجاد کنیم.
فیاضی با طرح این پرسش که چرا باید در بحث آموزش در کشور شاهد دو نگاه، دو برنامه و همچنین دو سیستم متفاوت باشیم؟، تصریح کرد: آموزش و پرورش خروجی خود را تحویل آموزش عالی میدهد ولی در معرض این اتهام نیز قرار میگیرد که در مأموریت خود به درستی عمل نکرده است.
این نماینده مجلس با بیان اینکه در کشورهایی که این دو وزارتخانه با یکدیگر ادغام شدهاند نتایج موفقیتآمیزی را شاهد بودهایم که از جمله میتوان به کشور کره جنوبی اشاره کرد، گفت: آنها پیشرفت خودشان را مدیون آموزش واحد و منسجم میدانند.
منبع : http://www.khabaronline.ir/detail/533642/society/3521
اختیار پذیرش بورسیهها به دانشگاهها واگذار شده است
همزمان با سفر استانی هیئت دولت به سمنان، دكتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشستی با روسای دانشگاهها، مراكز پژوهشی، پارکهای علم و فناوری، واحدهای رشد و نمایندگان اعضای هیئتهای علمی دانشگاههای استان سمنان كه در محل دانشگاه سمنان برگزار شد، اظهار داشت : به دانشگاهها اعلام شده که تعیین کنند در چه رشتههایی و به چند نفر دانشجو نیاز دارند و بر همان اساس بورسیههای خود را تعیین کنند.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم دكتر محمد فرهادی افزود: در این شیوه افراد متقاضی تحصیل به صورت بورسیه، پس از آزمونهای کتبی و شفاهی و مصاحبههای تخصصی معرفی میشوند كه بر این اساس در سال گذشته 100 نفر در کشور بر اساس نیاز دانشگاهها به اعضای هیئت علمی، بورسیه شدند.
منبع و ادامه مطلب: سامانه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
وزیر علوم: پاركهای خصوصی علم و فناوری در كشور شكل میگیرند
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این كه هم اینك 38 پارك علم و فناوری در كشور فعالیت دارند، گفت:این وزارتخانه به دنبال ایجاد پاركهای خصوصی علم و فناوری در كشور است.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دكتر محمد فرهادی در جمع فعالان عرصه علم و فناوری و شركتهای دانش بنیان استان فارس در محل پارك علم و فناوری این استان در شیراز اظهار داشت : متقاضیانی برای تاسیس پارك های خصوصی علم و فناوری درخواست خود را ارائه كرده اند و جهت گیری وزارت علوم برای تحقق این امر است.
منبع و ادامه مطلب: سامانه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری