در اجرای سیاست‌های حمایت و هدایت استعدادهای درخشان به سمت اولویت‌های راهبردی کشور در حوزه‌های مختلف علوم و به منظور تسهیل، شکوفایی و هدایت آموزشی برگزیدگان علمی، و بر اساس آیین‌نامه «تحصیل هم‌زمان در دو رشته ویژه دانشجویان استعداد درخشان» مصوب 97/11/16 شورای هدایت استعدادهای درخشان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشجویان حائز شرایط ذیل مجازند علاوه بر رشته تحصیلی خود، در یکی از رشته‌های اولویت‌دار دوره کارشناسی پیوسته دانشگاه فردوسی مشهد تحصیل کنند.

 

شرایط برخورداری از تسهیلات:

دانشجوی دوره تحصیلی کارشناسی پیوسته که پس از دو نیم‌سال تحصیلی و دوره‌های کارشناسی ارشد پیوسته و دکتری حرفه‌ای که پس از چهار نیم‌سال تحصیلی در مقایسه با دانشجویان هم‌رشته و هم‌ورودی خود جزء 10 درصد برتر بوده و علاوه بر آن دارای یکی از ویژگی‌های زیر باشد، مجاز است علاوه بر رشته تحصیلی خود، در یکی از رشته‌های اولویت‌دار دوره کارشناسی پیوسته دانشگاه فردوسی مشهد تحصیل کند. این دانشجویان لازم است درخواست خود را به دفتر شهاب (استعدادهای درخشان) دانشگاه فردوسی مشهد اعلام نمایند.

الف) پذیرفته­ شدگان آزمون سراسری ورود به دانشگاه در دوره کارشناسی پیوسته، کارشناسی ارشد پیوسته و دکتری حرفه ­ای که با تأیید سازمان سنجش کشور نمره کل قبولی آن­ها، 2.5 انحراف معیار از میانگین نمره­ های شرکت کنندگان در گروه آزمایشی مربوط بیشتر باشد؛

ب) دارندگان مدال ­های جهانی و طلای کشوری المپیادهای علمی دانش آموزی، مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش؛

تبصره 1: تحصیل در رشته­ دوم صرفاً پس از موافقت گروه آموزشی در هر دو رشته و دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه فردوسی مشهد امکان پذیر است.

 

نکات قابل توجه:

1- دانشجو پس از ورود به رشته­ دوم باید در هر نیم‌سال تحصیلی حداکثر تا سقف 30 واحد درسی از مجموع درس­ های دو رشته را به نحوی انتخاب کند که در مدت مجاز تحصیل در رشته اول، هر دو رشته را به پایان برساند.

2- دانشگاه اختیار دارد سنوات تحصیل دانشجوی کارشناسی پیوسته حائز شرایط این آیین ­نامه را حداکثر تا سقف 10 نیم‌سال و بدون پرداخت شهریه افزایش دهد.

3- دانشجو می ­تواند با تأیید گروه­ های آموزشی رشته­ اول و دوم، درس ­هایی که به لحاظ محتوایی تطابق موضوعی دارند را (با لحاظ در محاسبه­ سنوات تحصیلی هر دو رشته) فقط در یکی از دو رشته بگذراند.

4- دانشجوی حائز شرایط این آیین‌نامه، مجاز است در طول تحصیل خود، فقط یک بار از تحصیل هم‌زمان در دو رشته تحصیلی بهره ­مند شود.

5- دانشجوی کارشناسی پیوسته، در صورت دانش ­آموختگی در یک رشته و قبولی در دوره کارشناسی ارشد، می ­تواند واحدهای باقی­مانده از رشته دوم خود را حداکثر در دو نیم‌سال تحصیلی هم‌زمان با تحصیل در دوره کارشناسی ارشد به پایان برساند. در غیر اینصورت دانشجو باید از ادامه تحصیل در رشته دوم انصراف دهد.

6- تا زمانی که دانشجو تحصیل در هر دو رشته را به پایان نرسانده باشد، شاغل به تحصیل شناخته می­ شود و معرفی وی به اداره نظام وظیفه پس از پایان تحصیلات در هر دو رشته انجام می­ شود.

7- ادامه تحصیل هم‌زمان در دو رشته منوط به حفظ عملکرد تحصیلی مطابق قوانین آموزشی دانشگاه است.