1

شرکت دانشجویان استعداد برتر گروه زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد در نشست علمی بزرگداشت حکیم عمر خیّام نیشابوری

هم‌زمان با روز بزرگداشت حکیم عمر خیّام نیشابوری، 28 اردیبهشت ماه، جمعی از دانشجویان استعداد برتر دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد گروه زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد با حمایت شورای هدایت استعدادهای برتر (شهاب) دانشگاه فردوسی به سرپرستی دکتر سلمان ساکت، عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیّات فارسی در نشست علمی بزرگداشت حکیم عمر خیّام نیشابوری با عنوان «این کوزه‌گر دهر» که در دانشگاه نیشابور برگزار شد، شرکت کردند.
در این نشست علمی دکتر نصرالله پورجوادی، عضو پیوستۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی و سیّد علی میرافضلی، رباعی‌پژوه بزرگ معاصر سخنرانی‌های خود را با عناوین «حکمت وقت در نزد خیام» و «نقش قافیه در شناخت رباعیّات اصیل خیّام» ارائه کردند. دکترکاووس حسن‌لی، دکتر علیرضا فولادی، دکتر هادی بکائیان و دکتر عبدالرّحیم قنوات نیز از دیگر سخنرانان این نشست علمی بودند.
در ادامۀ این سفر یک روزه، دانشجویان پس از بازدید از نمایشگاه و کارگاه مجسّمه‌سازی و نقّاشی که به همین مناسبت در محل دانشکدۀ هنر دانشگاه نیشابور برگزار شده بود، از مکان‌های دیدنی و گردشگری شهر نیشابور از جمله آرامگاه حکیم عمر خیّام، آرامگاه عطّار، دهکدۀ چوبین، آرامگاه مشاهیر نیشابور و مزار پرویز مشکاتیان دیدن کردند.
در پایان سفر، گفت‌وگویی صمیمانه میان دانشجویان و استادانی چون دکتر دنیلا منگینی، استاد دانشگاه ونیز ایتالیا، دکتر سجّاد آیدنلو، از شاهنامه‌پژوهان برجستۀ کشور و دکتر سیّد جواد مرتضایی، عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه فردوسی در مکان مسجد چوبی (دهکدۀ چوبین) صورت گرفت که در آن پس از شعرخوانی دانشجویان، دکتر سلمان ساکت با اشاره به حضور استادان بنامی چون دکتر علی‌اکبر فیّاض، دکتر احمدعلی رجایی بخارایی و دکتر غلامحسین یوسفی در گروه زبان و ادبیّات فارسی این دانشگاه، خاطراتی را از کلاس‌های دکتر رضا انزابی‌نژاد بیان داشت و دکتر سیّد جواد مرتضایی نیز خاطراتی از دوران دانشجویی خود و استاد شفیعی کدکنی بازگو کرد. در ادامۀ این گفت‌وگو دکتر سجّاد آیدنلو ضمن ارائه توصیه‌هایی علمی به دانشجویان، به معرّفی استادان برجستۀ زبان و ادبیّات فارسی در دانشگاه تبریز پرداخت.

 

IMG 0569