سوالات متداول بنیاد ملی نخبگان

بنیاد ملی نخبگان چه سازمانی است و مهمترین اهداف آن چیست؟
پاسخ: بنیاد ملی نخبگان کشور، در سال 1385 تشکیل شد و مهمترین هدف آن از همۀ اجتماعات نخبگانی در حوزه‌های مختلف از جمله حمایت از دانشجویان و دانش‌آموختگان‌ برتر دانشگاهی است.

بنیاد نخبگان استان خراسان رضوی از چه زمانی تشکیل شد؟
پاسخ: بنیاد نخبگان استان خراسان رضوی نیز به استناد آیین نامه تاسیس و اداره دفاتر استانی بنیاد ملی نخبگان و با پیگیری‎های استانداری خراسان رضوی، در تاریخ 1393  فعالیت رسمی خود را آغاز نمود.

آیا بنیاد نخبگان استان خراسان رضوی در دانشگاه فردوسی مشهد دفتر دارد؟
پاسخ: خیر. بنیاد نخبگان استان خراسان رضوی در دانشگاه فردوسی دفتر ندارد. در این رابطه دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه فردوسی به عنوان رابط میان دانشجویان عضو و بنیاد نخبگان استان خراسان رضوی است و در این خصوص با هماهنگی بنیاد نخبگان استان، تسهیلاتی را به دانشجویان عضو ارائه می‎دهد.

جهت مراجعه حضوری به  بنیاد نخبگان استان خراسان رضوی، به چه آدرسی در مشهد می‎توان مراجعه نمود؟
پاسخ: مشهد، میدان فردوسی، بولوار شهید قرنی، قرنی 34، طبقه چهارم، صندوق کارآفرینی
        تلفن : 37139601 - 37139602 - 37139603

زمان فراخوان بنیاد ملی نخبگان جهت ثبت نام در سامانه معمولا چه ماهی از سال است؟
پاسخ: معمولا اواخر خرداد و اوایل تیرماه هر سال، بنیاد ملی نخبگان فراخوان ثبت در سامانه را می‎دهد.

آیا بنیاد برای دانشجویان نوورود نیز جداگانه فراخوان خواهد داشت؟
پاسخ: بلی. معمولا در مهرماه هر سال برای دانشجویان نوورود مجددا فراخوان داده می‎شود.

چگونه متقاضیان علاقمند از زمان فراخوان مطلع می‎شوند؟
پاسخ: معمولا اطلاعیه‎های مربوط به فراخوان در سایت بنیاد ملی نخبگان، سایت بنیاد نخبگان استان خراسان رضوی و سایت معاونت آموزشی دانشگاه اعلام می‎شود.

پس از ثبت نام در سامانه ثبت نام بنیاد، جهت برابر اصل نمودن مدارک بارگذاری شده در سامانه، متقاضیان به چه محلی باید مراجعه نمایند؟
پاسخ: معمولا بنیاد محل برابر اصل نمودن مدارک را  از طریق پیامک به اطلاع منتخبان می‎رساند.

معمولا چه زمانی نتایج پذیرفته شدگان (منتخبان بنیاد) اعلام می‎شود؟
پاسخ: معمولا در اواخر مهر و اوایل آبان هر سال، نتایج منتخبان بنیاد برای بهره مندی از جوایز تحصیلی به مدت یکسال،  اعلام شده و این نتایج در سایت دانشگاه فردوسی اعلام می‎شود.

در صورت پذیرفته شدن متقاضیان در فراخوان بنیاد، منتخبان از چه تسهیلاتی بهره مند می‎شوند؟
پاسخ: این تسهیلات شامل اعتبارآموزش‎یاری، اعتبار پژوهش‎یاری، اعتبار فن‌یاری، اعتبار توانمندی‎آموزشی، اعتبار ارتباطات علمی، اعتبار توانمندی کارآفرینی و ... است که در قالب 4 جایزه آموزش، پژوهش، فناوری و فرهنگی به برگزیدگان ارائه می‌شود.

در صورت پذیرفته شدن متقاضیان در فراخوان بنیاد، منتخبان چه مدت از تسهیلات فوق بهره مند می‎شوند؟
پاسخ: در صورت پذیرفته شدن متقاضیان در فراخوان بنیاد، به مدت یکسال (دو نیمسال تحصیلی) از تسهیلات و جایزه های بنیاد می‎توانند استفاده کنند.

فرایند بهره مندی از جوایز تحصیلی و ارسال مدارک مربوط به بنیاد، چگونه است؟
پاسخ: معمولا در سامانه بنیاد تحت عنوان سامانه سینا برای منتخبان بنیاد، کاربرگ‎هایی ایجاد می شود. اعضا بنیاد از طریق کاربرگ‎های فوق، مدارک خود را  در سامانه بارگذاری می‎کنند. سپس جهت برابر اصل نمودن مدارک به دفتر استعدادهای درخشان مراجعه نموده و پس از بررسی توسط دفتر، از طریق سامانه به بنیاد نخبگان استان ارسال می‎شود.

فرایند ارسال مدارک مربوط به جایزه‎های ماهانه مانند  عقد قراردادهای آموزش‎‌یاری، پژوهش‎یاری، فن‎یاری و ... چگونه است؟
پاسخ: پس از تکمیل دقیق فرم‎های مربوطه و امضا دانشجو و استاد راهنما، اصل فرم به دفتر استعداد درخشان تحویل داده شده و اسکن فرم از طریق اتوماسیون از طرف معاون آموزشی دانشکده به معاون آموزشی دانشگاه ارسال می‎شود.

جهت استفاده از جایزه‎های ماهانه قراردادهای آموزش‌‎یاری، پژوهش‎یاری، به مدت یک سال،‎ آیا دانشجو ملزم است که برای هر نیمسال این فرایند را تکرار نماید؟
پاسخ: بلی. جهت استفاده از جایزه‎های ماهانه قراردادهای آموزش‎یاری، پژوهش‎یاری، فن‎یاری در هر نیمسال این فرایند تکرار می‎شود.

در خصوص جایزه‎های ماهانه قراردادهای آموزش‎یاری و پژوهش‎یاری آیا نیاز به ارائه گزارشکار هم هست؟
پاسخ: بلی. پس از انجام عقد قرارداد در پایان هر ترم باید گزارشکار در قالب تکمیل فرم مربوطه با امضای استاد راهنما به دفتر استعدادهای درخشان ارائه شود.

آیا قرادادهای آموزش‎یاری، پژوهش‎یاری و ... توسط عضو بنیاد در سامانه بارگذاری می‎شود؟
پاسخ: خیر. قراردادهای تحویل داده شده به دفتراستعدادهای درخشان پس از مهر و امضای معاونت آموزشی دانشگاه، توسط دفتر استعدادهای درخشان در سامانه بنیاد ملی نخبگان بارگذاری و پس از بررسی توسط بنیاد نخبگان استان، به بنیاد ملی نخبگان ارسال می‌‎شود.

جهت پیگیری پرداخت‎های مالی در خصوص جایزه ها و ... به چه مرجعی مراجعه شود؟
پاسخ: کلیه پرداخت‎های مالی مربوط به جایزه‎ها به اعضا بنیاد، توسط بنیاد انجام می‎شود. لذا جهت هرگونه پیگیری جهت پرداخت‎های مالی در خصوص جایزه‎ها، باید به بنیاد نخبگان استان مراجعه شود.

فرایند استفاده از تسهیلات نظام وظیفه بنیاد ملی نخبگان چگونه است؟
پاسخ: جهت استفادة بهینه از توانایی‌های برگزیدگان دانشگاهی در توسعة علمی، فنّاورانه و فرهنگی کشور، دانش‌آموختگان‌برترِ دانشگاهی طبق شرایطی می‎توانند از تسهیلات خدمت نظام وظیفه‎ی تخصصی بهره‎مند شوند.
لذا در صورت داشتن شرایط لازم، متقاضی باید پس از تکمیل کاربرگ مربوطه که به تایید استاد راهنما و نماینده شهاب دانشکده رسیده است، با رزومه تحصیلی به مدیر دفتر استعدادهای درخشان مراجعه ‌‎نماید.