فرایند ارائه تسهیلات دفتر استعدادهای درخشان به  دانشجویان عضو  بنیاد ملی نخبگان  

بنیاد ملی نخبگان کشور، نظر به تأکید مقام‌ معظم‌ رهبری در استفاده صحیح و مناسب از ظرفیت‌های علمی نخبگان در راستای توسعه کشور و لزوم حرکت انقلابی در مسیر رفع موانع و مشکلات تولید دانش و جنبش نرم‌افزاری در سال 1385، تشکیل شد.
برنامه‌ریزی و سیاستگذاری برای شناسایی، هدایت، حمایت مادی و معنوی نخبگان (در دو طیف مستعدان برتر و نخبه)، جذب، حفظ و به‌کارگیری و پشتیبانی از آنان در راستای ارتقاء تولید علم، فناوری، هنر، ادب و فرهنگ و توسعه علمی و متوازن کشور و احراز جایگاه برتر علمی، فناوری و اقتصادی در منطقه براساس سند چشم انداز کشور در افق 1404، هدف غایی بنیاد ملی نخبگان محسوب می‌شود.
در همین راستا، حمایت‌های این بنیاد به صورت متنوع با مخاطب قرار دادن همۀ اجتماعات نخبگانی در حوزه‌های مختلف، ارائه شده است که از آن جمله می‌توان به حمایت از دانشجویان و دانش‌آموختگان‌برتر دانشگاهی، اعضای هیات‌علمی، مخترعان و نوآوران و برگزیدگان هنری، ادبی، قرآنی و حوزوی، اشاره کرد.
در همین راستا بنیاد ملی نخبگان از سال 93-1392 به دانشجویان استعداد برتر کلیه دانشگاه‎های کشور تسهیلاتی را ارائه می‎نماید. این تسهیلات شامل اعتبار آموزشیاری، اعتبار پژوهش‎یاری، اعتبار فن‌یاری، اعتبار توانمندی آموزشی، اعتبار ارتباطات علمی، اعتبار توانمندی کارآفرینی و ... است که در قالب 4 جایزه آموزش، پژوهش، فناوری و فرهنگی به برگزیدگان ارائه می‌شود. از سال 1392 تعدادی از دانشجویان دانشگاه فردوسی عضو بنیاد گردیده و از جوایز تحصیلی آن بهره‎مند شده‎اند.
فرایند زمانی چگونگی عضویت دانشجویان در بنیاد ملی نخبگان و  ارائه تسهیلات دفتر استعدادهای درخشان به دانشجویان عضو  به طور خلاصه در نمودار نمایش داده شده است.

farayand