سوالات متداول طرح خوشه بندی شهاب

1- هدف از انجام طرح خوشه‌بندی شهاب چیست؟
طرح خوشه‌بندی شهاب با هدف ایجاد نشاط علمی و بسترسازی فرآیند پیشرفت دانشجویان مستعد دانشگاه فردوسی مشهد، توسط شورای هدایت استعدادهای برتر (شهاب) طراحی و به اجرا درآمده است. جامعه هدف در این طرح، ۱۰ درصد برتر دانشجویان همه مقاطع تحصیلی است که با نگاه جامع‎نگر به حوزه‎ی استعدادها، در برگیرنده نتایج برجسته در فعالیت‎های آموزشی، پژوهشی، فناوری و اجتماعی این دانشجویان می‌باشد.
در این طرح 10 درصد برتر دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در سه خوشه به تفکیک 6 درصد در خوشه سه، سه درصد در خوشه دو و تنها یک درصد در خوشه یک قرار می‌گیرند. با توجه به تجمیع کلیه تسهیلات اعطایی مربوط به دانشجویان مستعد دانشگاه در قالب این طرح برای دانشجویان برگزیده تسهیلات ویژه‌ای در حوزه رفاهی شامل خوابگاه، امکانات ورزشی، تغذیه؛ و در حوزه علمی شامل دستیاری آموزشی، پژوهشی و فناوری، حمایت از شرکت در همایش‌ها و کارگاه‌های ملی و بین المللی، حمایت از دوره‌های فرصت مطالعاتی، مسابقات علمی معتبر، المپیادهای دانشجویی و برنامه‌های توانمندسازی، در نظر گرفته شده است.

2- شرایط ثبت نام در طرح خوشه‌بندی چیست؟
دانشجویان در صورت دارا بودن یکی از شروط پایین، می‌توانند در این طرح ثبت نام نمایند:
1: رتبه برتر در آزمون‌های سراسری (کارشناسی:5/2 انحراف معیار اعلامی توسط سازمان سنجش؛ کارشناسی ارشد: رتبه‌های اول تا بیستم در هر کد رشته؛ آزمون جامع پیش درمانگاهی دکتری حرفه‌ای: رتبه‌های اول تا سوم)، المپیاد های علمی دانش‌آموزی و دانشجویی ملی و بین المللی (رتبه اول تا پانزدهم)، جشنواره‌ها و مسابقات علمی معتبر ملی یا بین المللی
2: دانشجوی نمونه كشوری
3: ثبت اختراع ملی و بین المللی
4: برگزیده قرآنی، ادبی، هنری و ورزشی در سطح ملی یا بین المللی
5: كسب معدل برتر (10 درصد برتر هر کدرشته - گرایش) در مقاطع جاری تحصیل (كارشناسی، كارشناسی ارشد)
6: پذیرش بدون آزمون در مقاطع كارشناسی ارشد یا دكتری (سهمیه استعدادهای درخشان)
7: حائز برتری نسبی در میان دانشجویان هر رشته - گرایش در بروندادهای پژوهشی شامل انتشار مقالات در نشریات معتبر (ISI)، علمی- پژوهشی و علمی- ترویجی مورد تایید وزارت علوم
8: فعالیت‌های تاثیر‌گذار اجتماعی (عضویت فعال و موثر در انجمن‌ها و نهادهای اجتماعی با تایید بالاترین نهاد مسئول در نهاد مربوطه)
9: بند ویژه
تذکر مهم: با توجه به بند 5 فراخوان تنها کسب معدل برتر (10 درصد برتر در رشته- گرایش) در مقطع فعلی تحصیل دانشجو و در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ملاک می‌باشد. این بند برای دانشجویان دکتری تخصصی نمی‌باشد.
دانشجویان دکتری حرفه‎ای نیز قبل از آزمون جامع معادل با کارشناسی و بعد از آن معادل با دانشجویان ارشد در نظر گرفته خواهند شد.
بند ویژه: دانشجو شرایط هیچ یک از بند‎های 1 الی 8 را دارا نمی‌باشد اما با توجه به شرایط ویژه و برجسته‌ای که به صورت خلاصه عنوان می‌شود، خواستار ثبت نام در طرح می‌باشد.
تذکرات مهم مربوط به بند ویژه:
تذکر ۱: انتخاب بند ویژه توسط دانشجو به معنای نداشتن شرایط بندهای ۱ الی ۸ می‌باشد. در این حالت پرونده دانشجو تنها با توجه به شرایط بند ویژه بررسی و داوری خواهد شد.
تذکر ۲: در صورتی که دارای افتخارت ویژه‌ای هستید و شرایط یکی از بند‎‌های ۱ الی ۸ را نیز دارید نیاز به انتخاب بند ویژه نیست و می‎توانید مدارک مربوط به افتخارات ویژه را در حین فرایند ثبت نام در قسمت‌های در نظر گرفته شده وارد نمایید.
تذکر ۳: دانشجویانی که بند ویژه را انتخاب می‌کنند مدارک خود را در قسمت افتخارات گزینه « سایر افتخارات» بارگذاری نمایید.
تذکر ۴: پرونده دانشجویان متقاضی بند ویژه مانند سایر دانشجویان به صورت رقابتی بررسی شده و مورد داوری قرار خواهد گرفت.

3- در صورتی كه همزمان حائز شرایط بیش از یك بند از فراخوان باشم، آیا باید همه آن‎ها را انتخاب كنم؟ در این صورت پیوست مدارك برای همه آن‎ها الزامی است؟
بله. بایستی بندهای مذكور را علامت زده و در هنگام ورود به فرایند ثبت نام نسبت به پیوست گواهی و مدارك معتبر برای هر یك از بندها اقدام نمایید.
توجه داشته باشید كه بدلیل رقابتی بودن فرایند انتخاب، پس از احراز شرایط بندهای مذكور، كل مدارك و پرونده دانشجویان در طی دوران تحصیلی به صورت تجمیعی مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهد گرفت.

4- احراز شرایط برتری پژوهشی چگونه است؟ آیا متقاضی باید مقاله ها را ارسال کند تا توسط داوران بررسی بشوند؟ احراز چگونه صورت می‌گیرد؟
این بند (بند 7) مربوط به مقالات منتشر شده در نشریات معتبر (علمی/ پژوهشی و یا علمی/ ترویجی) مورد تایید وزارت علوم می‌باشد. داشتن مقالات در ژورنال‌های معتبر، موجب احراز برتری نسبی فرد در میان دانشجویان رشته- گرایش می‌گردد و می‌تواند امتیازی برای دانشجو، جهت ورود به طرح خوشه‌بندی شهاب باشد. بعد از تایید بند مورد نظر جهت ورود به طرح خوشه‌بندی، در فرایند ثبت نام باید مقالات خود را در قسمت موردنظر آپلود نمایید.

5- سنوات مجاز تحصیلی برای شرکت در این طرح در هریک از مقاطع تحصیلی چند سال است؟
سنوات مجاز برای شرکت در طرح خوشه‌بندی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری حرفه‌ای و دکتری تخصصی به ترتیب: چهارسال، دوسال، شش سال و چهار و نیم سال می‌باشد.

6- آیا دانشجوی سال آخر سنوات مجاز تحصیلی می‌تواند در طرح خوشه‌بندی شرکت نماید؟ و شرایط استفاده از بسته‌های تشویقی چگونه خواهد بود؟
اگر دانشجو فارغ‌التحصیل گردد و بلافاصله در مقاطع بالاتر در دانشگاه فردوسی پذیرفته بشود مشمول دریافت بسته‌های تشویقی خواهد بود. اما چنانچه دانشجو فارغ التحصل گردد و در مقاطع بالاتر پدیرفته نشود یا در دانشگاه دیگری پذیرفته بشود، در صورت قرار گرفتن در خوشه‌های یک یا دو برای دانشجو گواهی صادر می‌شود که می‌تواند به عنوان رزومه علمی از آن استفاده نماید. همچنین اگر دانشجو فارغ التحصل نگردد می‌تواند از بسته‌های تشویقی شهاب استفاده نماید.

7- آیا جهت بهره‌مندی از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان، ثبت نام در طرح خوشه‌بندی الزامی می‌باشد؟
بله. دانشجویان محترم می‌بایست مطابق با دستورالعمل‌های ارایه شده توسط بنیاد ملی نخبگان و در بازه زمانی که هرسال توسط بنیاد ملی نخبگان اعلام می‌گردد، نسبت به بارگذاری مدارك و ثبت درخواست خود اقدام نمایند.
تذكر مهم: با توجه به اینكه دانشجویان برگزیده جایزه تحصیلی بنیاد ملی نخبگان تنها از طریق بنیاد ملی نخبگان مشخص خواهند شد، لذا عدم ثبت نام به موقع و بارگذاری مدارك در سامانه سینا (یا بروز رسانی مدارك برای دانشجویانی كه قبلا در سامانه سینا ثبت نام كرده‌اند)، به منزله عدم درخواست تلقی شده و پذیرفته‎شدن در طرح خوشه‌بندی هیچ گونه حقی برای دانشجو جهت بهره‌مندی از جوایز تحصیلی بنیاد نخبگان ایجاد نخواهد كرد.

8- دانشجو در چه بازه زمانی می‌تواند از بسته‌های تشویقی شهاب استفاده نماید؟
دانشجویان پس از اعلام نتایج و مشخص شدن وضعیت خود می‌توانند از شهریور سالی که ثبت نام طرح صورت می‌گیرد تا شهریور سال بعد جهت بهره‌مندی از این بسته‌های تشویقی اقدام نمایند.

9- منظور از گواهی رتبه معدل و 10 درصد برتر چیست و چگونه می‌توان آن را تهیه نمود؟
رتبه معدل عبارت است از رتبه شما در میان دانشجویان هم ورودی از نظر معدل كل كه به عنوان مثال اول، ‏دوم و ... باشد. 10 درصد برتر نیز با توجه به تعداد دانشجویان هم ورودی (کد رشته ورودی)  تعیین می‌شود.

10- چنانچه دانشجوی کارشناسی یا کارشناسی ارشد جز 10 درصد برتر هم ورودی های خود باشد و حائز قبولی در مقاطع بالاتر از طریق سهمیه استعداد درخشان بشود اما از این سهمیه استفاده نکند و از طریق کنکور سراسری در مقاطع کارشناسی ارشد یا دکتری در دانشگاه فردوسی پذیرفته بشود، آیا از طرف دفتر استعداد درخشان گواهی پذیرش بدون آزمون (استعداد درخشان) برای دانشجو صادر می شود؟
خیر. به دلیل عدم تایید گروه های آموزشی و عدم وجود مستندات لازم، هیچ گونه گواهی برای وی صادر نمی‌شود اما دانشجو می‌تواند در زمان ثبت‎نام در طرح خوشه‌بندی، بند احراز برتری نسبی در بین هم ورودی های خود را انتخاب نماید.

11- چنانچه دانشجوی دانشگاه دیگری و از طریق سهمیه پذیرش بدون آزمون (استعداد درخشان) در دانشگاه فردوسی مشهد پذیرفته بشود، آیا گواهی پذیرش بدون آزمون از طرف دانشگاه فردوسی مشهد برای وی صادر می شود؟
بله. دانشجو می تواند با مراجعه به دفتر استعداد درخشان دانشگاه فردوسی، گواهی پذیرش بدون آزمون را دریافت نماید.

12- فرم گواهی معدل را چگونه و از کجا می توان تهیه نمود؟
فرم گواهی رتبه معدل كه در آن احراز شرایط 10 درصد برتر نیز ذكر گردیده در سایت دفتر استعدادهای درخشان یا كانال اطلاع رسانی طرح خوشه‌بندی، قابل دسترس می‌باشد. برای تكمیل و تایید فرم مربوطه بایستی به اداره آموزش دانشكده مراجعه نمایید.

13- مدرک مورد نیاز برای تایید استفاده از سهمیه استعداد درخشان برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد یا دكتری از کجا باید تهیه ‏گردد؟
گواهی پذیرش بدون آزمون در مقاطع كارشناسی ارشد یا دكتری را از دفتر هدایت استعداهای درخشان دانشگاه درخواست ‏نمایید.

14- اینجانب دانش‌آموخته برتر در بین هم رشته و هم ورودی در مقطع کارشناسی هستم و پذیرفته شده کارشناسی ارشد از طریق ‏استعداد درخشان بدون کنکور هستم. سوال این است که ‏کدام یک از بندها را انتخاب کنم؛ بند5: کسب رتبه برتر میان دانشجویان هم ورودی به لحاظ میانگین کل (10 ‏درصدبرتر هر کد رشته– گرایش) یا بند6: حائزان شرایط آیین نامه پذیرش بدون آزمون در مقاطع کارشناسی ارشد ‏دکتری؟
شرایط بند 5 مربوط به مقطع جاری كه دانشجو در آن در حال تحصیل است، می‌باشد. در صورتی كه هم‌اكنون در مقطع ارشد ‏در حال تحصیل هستید و بدون آزمون پذیرفته شده‌اید از بند 6 برای ثبت نام استفاده نمایید.
لطفا توجه فرمایید كه بدلیل رقابتی بودن فرایند انتخاب، كل مدارك و پرونده خود در طی دوران تحصیلی اعم از دانش آموختگی برتر در مقطع قبلی را نیز ثبت نمایید.‏

15- آیا ثبت نام در هر دوره از طرح الزامی می‌باشد؟
بله. دانشجویان در هر دوره از طرح، می‌بایست نسبت به ثبت‌نام از طریق پورتال آموزشی خود اقدام نمایند. برای آن دسته از دانشجویان که در دوره‌های قبلی طرح شرکت نموده‌اند نیازی به بارگذاری مدارک قبلی نیست و سابقه آن در پرونده موجود است. تنها در صورتی که در طی سال جاری مدارک و افتخارات جدیدی دارند بایستی بارگذاری نمایند تا مورد بررسی قرار گیرد. حتی دانشجویانی که مدارک جدیدی ندارند نیز باید دوباره در طرح ثبت نام نمایند.
این دانشجویان با مراجعه به پرتال دانشجویی، قسمت فعالیتهای آموزشی، ثبت نام طرح خوشه‌بندی شهاب و انتخاب گزینه "طرح خوشه‌بندی شهاب- دوره جدید به پرونده خود دسترسی داشته و می‌توانند مدارک جدید را بارگذاری کنند.
 تایید نهایی پرونده الزامی است و تنها در این صورت پرونده در طرح ثبت خواهد شد.

16- آیا دانشجویان بین الملل و مجازی می‌توانند در این طرح شرکت کنند؟
بله، هر یک از دانشجویان دانشگاه فردوسی که دارای شماره دانشجویی می‌باشند، می‌توانند در این طرح شرکت نمایند.

17- آیا افتخارات کسب شده در مقطع دبیرستان مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت؟
خیر. تنها افتخارات کسب شده در دوران دانشجویی ملاک ارزیابی خواهد بود.

18- ایا سامانه سینا همان سامانه ثریا است؟ یعنی علاوه بر ثبت مدارک در سامانه ثریا در این سامانه (sina.bmn.ir)  هم مدراک را بارگذاری کنیم؟
بله. بنیاد ملی نخبگان اقدام به بروزرسانی سامانه خود نموده است و کلیه فعالیت‌های نخبگانی در سامانه جدید سینا انجام می‌گیرد. چنانچه در سامانه قبلی (ثریا) مدارک خود را بارگذاری نموده‌اید اطلاعات شما در سامانه سینا موجود است.
کاربرانی که در سامانه ثریا عضو بودند ابتدا به منوی اشخاص- مشخصات متقاضی مراجعه و پس از تکمیل اطلاعات و انتخاب حوزه فعالیت  خود می‌توانند به منوهای آن دسترسی پیدا کنند و نسبت به تکمیل و ویرایش مدارک خود اقدام نمایند.

19- آیا با افتخارات قرآنی در سطح کشور میتوان در این طرح شرکت کرد؟
بله، برگزیدگان فعالیت‌های قرآنی، هنری، ورزشی و ادبی در مسابقات معتبر ملی و بین المللی می‎توانند در این طرح شرکت کنند.

عبارات متداول در نتایج طرح خوشه‌بندی شهاب

عدم پذیرش
 این عبارات نشان دهنده بررسی پرونده دانشجو توسط داوران و اتمام فرایند داوری می‌باشد و در هر مورد، توضیحات داوران مربوطه نیز درج شده است. در موارد کسب نتیجه عدم پذیرش ، درصورتی که دانشجو استدلال‌های روشن و مدارک معتبر برای ارایه داشته باشد، می‌تواند برای بررسی مجدد پرونده درخواست تجدید نظر نماید. لازم به ذکر است که اولویت بررسی مجدد با درخواست‌های عدم پذیرش بوده و سایر درخواست‌ها در فهرست انتظار باقی می‌ماند. در این حالت پرونده دانشجو به حالت تعلیق در آمده و امکان استفاده از تسهیلات را نخواهد داشت.

پذیرش
به معنای آن است که داوران در مرحله گروه پرونده را بررسی کرده‌اند اما در مرحله دانشکده پرونده بررسی نشده و فرایند داوری کامل نشده است. در این حالت دانشجو می‌تواند برای ادامه فرایند داوری و کسب نتیجه نهایی درخواست تجدید نظر خود را ارسال نماید.

بررسی نشده
به معنای آن است که پرونده در مرحله گروه بررسی نشده و فرایند داوری کامل نشده است. (در این حالت دانشجو می‌تواند برای آغاز مجدد فرایند داوری پرونده، درخواست تجدید نظر خود را ارسال نماید)

تسهیلات طرح خوشه‌بندی شهاب
1- حمایت از شرکت دانشجویان در كارگاه‌های آموزشی معتبر داخلی (یکبار در طول دوره یکساله ‏طرح خوشه‌بندی شهاب)‏
2- حمایت از شرکت دانشجویان در همایش/کنگره‎های معتبر داخلی با ارائه سخنرانی است که برای یکبار شرکت دانشجو در طول دوره طرح خوشه‌بندی شهاب می‌باشد.
3- حمایت و ترغیب دانشجویان برای برگزاری برنامه‎های تخصصی پرورش استعدادهای خاص علمی، ورزشی، هنری و فرهنگی تحت سرپرستی اعضای هیات علمی
نکته: در این بند دانشجویان بنا بر توانمندی‌های خود و با تایید یکی از اعضای هیات علمی برنامه‌ای تخصصی را برای پرورش استعدادهای خاص در قالب فرم تایید اولیه شهاب، پیشنهاد می‌دهند.
جامعه هدف در این برنامه می‌تواند دانشجویان خوشه‌های پایین‌تر نسبت به خوشه دانشجوی مجری بوده و هدف برنامه ارتقا سطح و پرورش استعدادهای خاص در حوزه‌های مختلف باشد.
4- حمایت از ارایه برنامه‎های توانمندسازی توسط دانشجویان طرح خوشه‎بندی شهاب با هماهنگی معاونت آموزشی دانشكده و تایید شورای مركزی شهاب و تعیین ناظر. لازم به ذكر است برنامه مذكور نباید قالب كارگاهی داشته باشد و نوآوری شرط اصلی ارایه برنامه می‎باشد.
5- در راستای حمایت از فعالیت‎های دانشجویان در حوزه‎های بین‌المللی و گسترش ارتباطات علمی با سایر مراكز و دانشگاه‎های معتبر خارج از كشور، تسهیلات حمایتی از دوره‎های فرصت مطالعاتی دانشجویان طرح خوشه‎بندی شهاب توسط گروه شناسایی و هدایت استعدادهای برتر دانشگاه و طبق مصوبه شورای شهاب اختصاص داده شده است.
6- حمایت از برگزاری كارگاه‎های آموزشی توسط دانشجویان دكتری خوشه 1 با تایید موضوع كارگاه توسط معاونت آموزشی دانشكده
7- حمایت از ارایه سخنرانی‎های علمی به سبك TED توسط دانشجویان طرح خوشه‌بندی شهاب (مطابق با حمایت از هزینه‎های شركت در همایش‎های علمی با سخنرانی) با تایید معاونت آموزشی دانشكده و شورای شهاب
8- دانشجویان متقاضی استفاده از خوابگاه متاهلین در صورت پذیرش در طرح خوشه‌بندی می‌توانند با شرایط زیر اضافه بر سنوات مجاز از تسهیلات خوابگاه استفاده نمایند:
خوشه 1: تمدید 3 نیمسال تحصیلی اضافه بر سنوات مجاز
خوشه 2: تمدید 2 نیمسال تحصیلی اضافه بر سنوات مجاز
خوشه 3: تمدید 1 نیمسال تحصیلی اضافه بر سنوات مجاز