المپیاد علمی دانشجویی کشور

 آزمون‎های المپیادهای غیر متمرکز به منظور انتخاب دانشجویان دانشگاه‎های مختلف کشور برای شرکت در مرحله نهایی المپیاد دانشجویی کشور از میان 8 قطب دانشگاهی به شرح زیر برگزار می‎شوند.

قطب‎های دانشگاهی
قطب 1- دانشگاه‎های استان تهران به مرکزیت یکی از دانشگاه‎های تهران
قطب 2- دانشگاه‎های استان‎های مازندران، گلستان، گیلان، قزوین به مرکزیت دانشگاه مازندران
قطب3- دانشگاه‎های استان‎های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سمنان به مرکزیت دانشگاه فردوسی مشهد
قطب4- دانشگاه‎های استان‎های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، به مرکزیت دانشگاه تبریز
قطب 5- دانشگاه‎های استان‎های اصفهان، چهار محال و بختیاری، لرستان، ایلام، قم، مرکزی و خوزستان به مرکزیت دانشگاه اصفهان
قطب 6- دانشگاه‎های استان‎های فارس، بوشهر، کهکیلویه و بویر احمد و یزد به مرکزیت دانشگاه شیراز
قطب 7- دانشگاه‎های استان‎های کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان به مرکزیت دانشگاه شهید باهنر کرمان
قطب 8- دانشگاه‎های استان‎های همدان، کردستان، کرمانشاه به مرکزیت دانشگاه بوعلی سینای همدان

روش اجرای المپیاد غیرمتمركز
در هر قطب به مركزیت یك دانشگاه، معاون آموزشی یا نماینده تام الاختیار آن دانشگاه به عنوان نایب رئیس كمیته اجرای قطب به همراه معاونین آموزشی دانشگاه‎های موجود در قطب، كمیته اجرایی را تشكیل و امور جاری مربوط به برگزاری المپیاد غیرمتمركز را انجام می‎دهد.
كمیته‎های علمی هر رشته با مشاركت 5 نفر از استادان مربوط در دانشگاه‎های قطب تشكیل خواهد شد مسئول هر كمیته علمی یكی از استادان برجسته رشته خواهد بود كه به وسیله سازمان سنجش معرفی شده و یا با همكاری معاون محترم آموزشی مركز قطب از میان روسای گروه یا دانشكده‎های مختلف موجود در قطب درخصوص تهیه و جمع آوری سئوال‎های آزمون‎ها، جمع آوری اسامی دانشجویان شركت كننده در المپیاد غیرمتمركز، تصحیح اوراق، جمع بندی و اعلام نتایج دانشجویان با مركز المپیاد همكاری لازم را خواهند داشت.
دانشگاه‎های موجود در هر قطب، دانشجویان خود را به صورت یك تیم حداكثر 5 نفره در هر رشته به دانشگاه مركز هر قطب، برای شركت در آزمون غیرمتمركز كه هم زمان در مركز هر قطب یا در دانشگاه‎های موجود هر قطب برگزار می‎شود، اعلام می‎كنند.
پس از برگزاری المپیاد غیرمتمركز و استخراج نتایج از هر یك از قطب‎های دانشگاهی یك تیم 5 نفره ( تهران دو تیم 5 نفره) از برترین‎ها انتخاب و به مركز المپیاد سازمان سنجش معرفی می‎شود تا در مرحله نهایی المپیاد كه در تهران برگزار می‎شود به همراه منتخبین مرحله اول آزمون كارشناسی ارشد (15 نفر اول) به رقابت بپردازند. لازم به توضیح است دانشجویان شركت كننده در المپیاد غیرمتمركز حتما باید دانشجو باشند.

رشته‎های آزمون
 رشته‎های زبان و ا دبیات فارسی، الهیات و معارف اسلامی، علوم اقتصادی، حقوق، علوم تربیتی، روانشناسی، شیمی، فیزیك، زیست شناسی، علوم زمین، علوم جغرافیایی، ریاضی، آمار، مهندسی برق، مهندسی شیمی، مهندسی عمران، مهندسی مكانیك، مهندسی كامپیوتر، مهندسی مواد و متالورژی، مهندسی صنایع، مهندسی كشاورزی (زراعت و اصلاح نباتات ) و طراحی صنعتی

ضوابط معرفی تیم‎های دانشگاهی
الف) دانشگاه‎های دولتی
هر یك از دانشگاه‎های دولتی مجاز است كه تیم شركت كننده (حداكثر 5 نفره) در هر یك از رشته‎های 17 گانه یادشده را طبق ضوابطی كه دانشگاه برای رشته‎های خود تعیین می‎كند، در زمان مقرر انتخاب و از طریق معاونت آموزشی دانشگاه به مركزیت قطب مربوط اعلام كند.
ب) دانشگاه‎های آزاد، پیام نور و غیرانتفاعی
هر یك از مجموعه‎های دانشگاه‎های آزاد، پیام نور و غیرانتفاعی واقع در استان‎های هر قطب مجاز است كه در هر یك از رشته‎های 16 گانه، یك تیم حداكثر 5 نفره از میان همه واحدهای دانشگاهی مجموعه خود در قطب را انتخاب و در زمان مقرر به مركزیت قطب اعلام كند. چگونگی انتخاب تیم‎ها از میان همه دانشگاه‎های مجموعه مربوط، بر عهده دانشگاه‎های آزاد، پیام نور و غیر انتفاعی است (به منظور ایجاد شرایطی برای ارزیابی موثر دانشجویان در هر مجموعه پیشنهاد می‎شود كه تیم‎ها از طریق یك آزمون مشترك در میان همه واحدهای مربوط انتخاب شوند).

زمان برگزاری آزمون غیرمتمركز: اریبهشت ماه هر سال

محل برگزاری آزمون‎ها: مركز هر قطب

اعلام نتایج آزمون‎ها
پس از برگزاری آزمون‎ها و تصحیح برگه‎های آزمون توسط كمیته‎های تخصصی رشته‎های 21 گانه در محل مركزیت قطب، در هر یك از این رشته ها یك تیم 5 نفره (در قطب 1، دو تیم حداكثر 5 نفره)، تعیین و به مركز المپیاد معرفی می‎شود.
آزمون مرحله نهایی المپیادها:
تیم‎های معرفی شده از مراكز قطب‎ها، همراه با برگزیدگان مرحله اول از طریق متمركز (15 نفر اول آزمون كارشناسی ارشد) در مرحله نهایی كه در تیر ماه هر سال در یكی از دانشگاه‎های تهران برگزار می‎شود، به رقابت می‎پردازند.