سوالات متداول در زمینه پذیرش بدون آزمون (استعداد درخشان)  مقاطع ارشد و دکتری سال 98-1397

1- با توجه به اینکه بازه زمانی ثبت نام الکترونیکی بدون آزمون ارشد و دکتری سال 98-1397 تمام شده است، آیا امکان ثبت نام دستی وجود دارد؟
خیر امکان ثبت نام دستی وجود ندارد.  زیرا گروه‎های آموزشی و دفتر استعدادهای درخشان پرونده متقاضیان را بررسی نموده و اسامی در سایت اعلام شده است. لذا امکان ثبت نام دستی تحت هیچ شرایطی وجود ندارد.  

2- آیا امکان تغییر اولویت‌های انتخابی در گرایش و رشته‌های مورد درخواست در دو مقطع ارشد و دکتری وجود دارد؟
خیر. با توجه به اعلام اسامی در سایت، تغییر اولویت‎های انتخابی در گرایش و رشته‌های مورد درخواست وجود ندارد. تغییر در اولویت‌های انتخابی متقاضی، تنها در صورت خالی بودن ظرفیت در آن رشته و در صورت درخواست رسمی گروه آموزشی از حوزه معاونت آموزشی، قابل بررسی است.

3- آیا اعلام نتایج اولیه در سایت معاونت آموزشی و سایت استعداد درخشان، به منزله پذیرش قطعی متقاضی است؟
 در صورتیکه مشکلی در شرایط اولیه پذیرش نباشد و اسامی اعلام شده از سوی گروه‎های آموزشی تغییر نکند، می‎تواند به عنوان پذیرش قطعی تلقی شود.

4- چگونه فرایند  پذیرش بدون آزمون ارشد یا دکتری (اطلاع از نتایج قطعی و ثبت نام) خود را پیگیری کنیم؟
متقاضی باید مراحل پذیرش بدون آزمون خود را از طریق اطلاعیه‎هایی که در سایت معاونت آموزشی و سایت استعدادهای درخشان دائماً به روز رسانی می‎شود پیگیری نماید و تنها در صورت هرگونه مغایرت، ضروری است به دفتر استعدادهای درخشان مراجعه نماید.
 
5- در صورتیکه دانشجوی کارشناسی ورودی نیمسال اول 1393 در فراخوان پذیرش بدون آزمون ارشد شرکت نکرده باشد، آیا امکان ذخیره نمودن سهمیه برای سال بعد وجود دارد؟
 خیر. سهمیه هر ورودی مربوط به همان سال فارغ التحصیلی است و در صورتیکه از آن استفاده ننماید سهمیه قابل ذخیره شدن نمی‎باشد.

6- در صورتیکه متقاضی ارشد بدون آزمون که ورودی 1393 است نتواند تا پایان نیمسال هشتم یعنی 31 شهریور 1397 دروس خود را تمام کند، آیا امکان ذخیره نمودن سهمیه استعداد درخشان وجود دارد؟
خیر. جهت ثبت نام نیاز به مدرک فارغ التحصیلی می‎باشد. لذا باید  تا پایان شهریور 1397 دوره کارشناسی را تمام کند.
 
7- چنانچه متقاضی دکتری بدون آزمون سال جاری موفق به پذیرش نشود، در چه صورت می‎تواند  در فراخوان سال بعد شرکت نماید؟
 در صورتی که از تاریخ فارغ التحصیلی وی بیش از 2 سال (4 نیمسال تحصیلی) نگذشته باشد، می‎تواند در فراخوان دکتری بدون آزمون سال بعد شرکت کند. به عبارتی فارغ التحصیلان ارشد  نیمسال دوم 96-1395 ، سال بعد نیز فرصت ثبت نام در فراخوان بدون آزمون دکتری را دارند.

8- در صورتیکه سنوات تحصیلی در دوره کارشناسی و ارشد بیش از حد مجاز باشد آیا متقاضی، از شرایط اصلی پذیرش دکتری بدون آزمون برخوردار است یا نه؟
در دکتری بدون آزمون، طول مدت تحصیل دوره کارشناسی و ارشد از شرایط اصلی ثبت نام نمی‎باشد. اما طبق جدول شماره 2 آئین نامه، در صورت داشتن سنوات تحصیلی، از امتیاز آموزشی آنها یک امتیاز کسر می‎شود.

9- آیا لازم است متقاضی ارشد و دکتری بدون آزمون، دائماً نام، رشته و وضعیت پذیرش خود را در سایت کنترل نماید؟
 بلی. لازم است پس از هر به روز رسانی در سایت معاونت آموزشی، متقاضی وضعیت پذیرش خود را کنترل و در صورت هرگونه مغایرت به دفتر استعدادهای درخشان مراجعه نماید.

10- در صورت اعتراض به نتایج اعلام شده در سایت، متقاضی به چه مرجعی می‎تواند مراجعه نماید؟
در صورت هر گونه اعتراض، متقاضی ابتدا به گروه آموزشی مراجعه نماید و در صورتی که پاسخ مناسب دریافت نشد، جهت بررسی پرونده، به دفتر استعدادهای درخشان مراجعه نماید.

11- تا چه زمانی دانشجو مهلت دارد از پذیرش بدون آزمون در مقطع ارشد و دکتری انصراف دهد؟
 با توجه به اینکه سامانه سنجش جهت ثبت اسامی تا30 مرداد ماه باز است، متقاضیان باید حداکثر تا قبل از 15 مرداد با همراه داشتن کارت شناسایی به دفتر استعدادهای درخشان مراجعه حضوری نمایند.

12- تا چه حد امکان پذیرش نفرات ذخیره وجود دارد؟
 در صورتی که افراد پذیرش شده انصراف دهند و یا از شرایط لازم برخوردار نبوده و حذف شوند، نفرات ذخیره به ترتیب جایگزین می‎شوند.

13- منظور از اولویت‎بندی  به صورت پذیرش 1 و 2 و 3 و ... چیست؟
 اولویت بندی پذیرش افراد، با توجه به اولویتی است که گروه‎های آموزشی با توجه به ظرفیت هر کد رشته به دفتر استعدادهای درخشان اعلام نموده‎اند.

14- مصاحبه دکتری بدون آزمون چگونه و در چه زمانی است؟
  مصاحبه متقاضیان بدون آزمون همزمان با دانشجویان پذیرفته شده از طریق آزمون انجام می‎گردد و الزامی است متقاضیان طبق زمان اعلام شده در سایت، به گروه‎های آموزشی مربوطه مراجعه نمایند.

15- آیا متقاضیان پذیرش بدون آزمون در مقطع دکتری ملزم به ثبت نام الكترونیك و واریز هزینه مصاحبه می‎باشند؟
 خیر متقاضیان بدون آزمون (استعداد درخشان) جهت مصاحبه نیازی به ثبت نام الكترونیك و واریز هزینه ندارند.

16- آیا در مقطع ارشد بدون آزمون، انجام مصاحبه الزامی است؟
 خیر مصاحبه در مقطع ارشد الزامی نبوده و بسیاری از گروه‎های آموزشی صرفاً پرونده آموزشی و پژوهشی متقاضیان را بررسی و امتیاز دهی کرده‎اند و تنها تعداد کمی از گروه‎های آموزشی اقدام به انجام مصاحبه نموده‎اند. لذا اسامی اعلام شده در سایت پس بررسی پرونده آموزشی و پژوهشی متقاضیان و پس از انجام مصاحبه برخی گروه‎های آموزشی است.

17- در صورت پذیرش بدون آزمون در هر دو مقطع ارشد و دکتری، آیا دانشجو ملزم به پرداخت هزینه تحصیلی است؟
 خیر در صورت قبولی با سهمیه استعداد درخشان، دانشجو روزانه محسوب شده و دوره تحصیل رایگان است.

18-  نتیجه قطعی پذیرش شدگان بدون آزمون ارشد و دکتری چه زمانی و از چه طریق اطلاع رسانی می‎شود؟
 نتیجه قطعی پذیرش، در صورت موافقت سازمان سنجش نهایی می‎گردد. اسامی پذیرش شدگان  نهایی پس از ارسال اسامی از سازمان سنجش، در سایت معاونت آموزشی و استعداد درخشان اعلام می‎شود که در اواخر شهریور ماه خواهد بود.  

19- پس از اعلام نتایج قطعی از سوی سازمان سنجش، مراحل ثبت نام به چه صورت است؟
 زمان، چگونگی ثبت نام و مدارک لازم از طریق اطلاعیه‎های مختلف که در سایت معاونت آموزشی و سایت استعدادهای درخشان درج می‎شود به پذیرفته شدگان اعلام می‎شود که زمان آن در اواخر شهریور ماه اعلام خواهد شد.

توجه:
خواهشمند است تنها در صورتیکه سوالات شما در بالا  پاسخ داده نشده است با دفتر استعدادهای درخشان به شماره‎های زیر تماس گرفته و از تماس و یا مراجعه حضوری جهت پرسش‎های تکراری جداً خوداری فرمایید. این مساله فرصت پاسخگویی کارشناسان به سوالات کسانی که امکان مراجعه حضوری به دفتر استعدادهای درخشان را ندارند، فراهم می‌کند.   

38802483: پاسخگویی به سوالات صرفاً حوزه اداری دانشگاه
38802427: پاسخگویی به سوالات دانشجویان در خصوص پذیرش بدون آزمون (استعداد درخشان) و بنیاد ملی نخبگان
38802459: پاسخگویی به سوالات دانشجویان در خصوص طرح خوشه بندی شهاب
در صورت عدم امکان ارتباط تلفنی، مکاتبه با دفتر استعدادهای درخشان از طریق ایمیل