سوالات متداول پذیرش بدون آزمون (سهمیه استعداد درخشان) کارشناسی ارشد


زمان فراخوان ثبت نام در سامانه پذیرش بدون آزمون (سهمیه استعداد درخشان) برای سال 1400-1399 مانند سال گذشته در آبان ماه است؟
پاسخ: خیر. فراخوان پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در سال 1400-1399 ، دیرتر و در اواسط دیماه سال 1398خواهد بود.


نحوه اطلاع رسانی در خصوص زمان و نحوه ثبت نام در سامانه پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد (سهمیه استعداد درخشان) ، از چه طریق است؟
پاسخ: اطلاع رسانی در خصوص باز شدن سامانه ثبت نام بدون آزمون کارشناسی ارشد از طریق اطلاعیه‎های مختلف درج شده در سایت استعداد درخشان، پرتال دانشجویی، نصب بنر در میادین اصلی دانشگاه، دانشکده‎ها و گروه‎های آموزشی و ... خواهد بود.


در صورتی‎که متقاضی در بازه زمانی ثبت نام الکترونیکی بدون آزمون کارشناسی ارشد، موفق به ثبت نام نشود، آیا امکان ثبت نام دستی وجود دارد؟
پاسخ: خیر. امکان ثبت نام دستی تحت هیچ شرایطی وجود ندارد.


تعداد اولویت‎های انتخاب رشته در مقطع ارشد بدون آزمون، مانند سال گذشته سه رشته است؟
پاسخ: خیر. تعداد اولویت‎های انتخاب رشته در مقطع ارشد بدون آزمون، به 2 اولویت انتخاب رشته، کاهش یافته است.


آیا هزینه ثبت نام به ازا انتخاب هر اولویت افزایش می‎یابد؟
پاسخ: بلی. هزینه ثبت نام به ازا انتخاب هر اولویت افزایش می‎یابد. هزینه ثبت نام یک رشته 60 هزار تومان، دو رشته 80 هزارتومان می‎باشد.


آیا امکان تغییر اولویت‌های انتخابی در گرایش و رشته‌های مورد درخواست پس از پایان فرصت ثبت نام، وجود دارد؟
پاسخ: خیر. در صورت پایان فرصت ثبت نام و اعلام اسامی در سایت استعداد درخشان، تغییر اولویت‎های انتخابی در گرایش و رشته‌های مورد درخواست وجود ندارد. تغییر در اولویت‌های انتخابی متقاضی، تنها در صورت خالی بودن ظرفیت در آن رشته و در صورت درخواست رسمی گروه آموزشی از حوزه معاونت آموزشی، قابل بررسی است.


آیا اعلام نتایج اولیه در سایت معاونت آموزشی و سایت استعداد درخشان، به منزله پذیرش قطعی متقاضی است؟
پاسخ: در صورتی‎که مشکلی در شرایط اولیه پذیرش نباشد و اسامی اعلام شده از سوی گروه‎های آموزشی تغییر نکند، می‎تواند به عنوان پذیرش قطعی تلقی شود.


چگونه فرایند پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد (اطلاع از نتایج قطعی و ثبت نام) خود را پیگیری کنیم؟
پاسخ: متقاضی باید مراحل پذیرش بدون آزمون خود را از طریق اطلاعیه‎هایی که در سایت دانشگاه/سایت معاونت آموزشی/ سایت استعدادهای درخشان، دائما به روز رسانی می‎شود پیگیری نماید و تنها در صورت هرگونه مغایرت، ضروری است به دفتر استعدادهای درخشان مراجعه نماید.


اسامی پذیرفته شدگان اصلی و ذخیره (پذیرش اولیه دانشگاه فردوسی مشهد) در چه زمانی و از چه طریق اعلام می شود؟
پاسخ: اسامی پذیرفته شدگان اولیه (پذیرش اولیه دانشگاه فردوسی مشهد) در اسفندماه 1398 از طریق وبگاه شهاب دانشگاه فردوسی مشهد به آدرس shahab.um.ac.ir قسمت اطلاعیه های شهاب، اعلام خواهد شد. دانشگاه مسئولیتی در قبال اطلاع رسانی از طرق دیگر ندارد.


در صورتی‎که دانشجوی کارشناسی ورودی نیمسال اول 1395 در فراخوان پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد شرکت نکرده باشد، آیا امکان ذخیره نمودن سهمیه برای سال بعد وجود دارد؟
پاسخ: خیر. سهمیه هر ورودی مربوط به همان سال فارغ التحصیلی است و در صورتی‎که از آن استفاده ننماید سهمیه قابل ذخیره شدن نمی‎باشد.


در صورتی‎که متقاضی کارشناسی ارشد بدون آزمون که ورودی 1395 است نتواند تا پایان نیمسال هشتم یعنی 31 شهریور 1398 دروس خود را تمام کند، آیا امکان مرخصی تحصیلی و ذخیره نمودن سهمیه استعداد درخشان وجود دارد؟
پاسخ: خیر. جهت ثبت نام نیاز به مدرک فارغ التحصیلی می‎باشد. لذا باید تا پایان شهریور 1398 دوره کارشناسی را تمام کند.


لازم است متقاضی ارشد بدون آزمون، دائما نام، رشته و وضعیت پذیرش خود را در اسامی اعلام شده سایت استعداد درخشان کنترل نماید؟
پاسخ: بلی. لازم است پس از هر به روز رسانی در سایت، متقاضی، وضعیت پذیرش خود را کنترل و در صورت هرگونه مغایرت به دفتر استعدادهای درخشان مراجعه نماید.


در صورت اعتراض به نتایج اعلام شده در سایت، متقاضی به چه مرجعی می‎تواند مراجعه نماید؟
پاسخ: در صورت هر گونه اعتراض، متقاضی ابتدا به گروه آموزشی مراجعه نماید و در صورتی که پاسخ مناسب دریافت نشد، جهت بررسی پرونده آموزشی و پژوهشی، به دفتر استعدادهای درخشان مراجعه نماید.


تا چه زمانی دانشجو مهلت دارد از پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد انصراف دهد؟
پاسخ: با توجه به اینکه سامانه سنجش جهت ثبت اسامی تا30 مرداد ماه باز است، متقاضیان باید در تاریخی که اعلام خواهد شد نسبت به انصراف خود از طریق تکمیل دقیق فرم انصراف و ارسال آن از طریق ایمیل اقدام نمایند.


تا چه حد امکان پذیرش نفرات ذخیره وجود دارد؟
پاسخ: در صورتی که افراد پذیرش شده انصراف دهند و یا از شرایط لازم برخوردار نبوده و حذف شوند، نفرات ذخیره به ترتیب جایگزین می شوند.


منظور از اولویت بندی به صورت پذیرش 1 و 2 و 3 و ... چیست؟
پاسخ: اولویت بندی پذیرش افراد، با توجه به اولویتی است که گروه‎های آموزشی با توجه به ظرفیت هر کد رشته به دفتر استعدادهای درخشان اعلام نموده‎اند.


آیا در مقطع ارشد بدون آزمون، انجام مصاحبه الزامی است؟
پاسخ: خیر. مصاحبه در مقطع ارشد الزامی نبوده و بسیاری از گروه‎های آموزشی صرفا پرونده آموزشی و پژوهشی متقاضیان را بررسی و امتیاز دهی می‎کنند و تنها تعداد کمی از گروه‎های آموزشی اقدام به انجام مصاحبه می‎نمایند. لذا اسامی اعلام شده در سایت پس بررسی پرونده آموزشی و پژوهشی متقاضیان و پس از انجام مصاحبه برخی گروه‎های آموزشی است.


در صورت پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد آیا دانشجو ملزم به پرداخت هزینه تحصیلی (شهریه) هستند؟
پاسخ: خیر در صورت قبولی با سهمیه استعداد درخشان، دانشجو روزانه محسوب شده و ملزم به پرداخت شهریه نمی‎باشد.

نتیجه قطعی پذیرش شدگان بدون آزمون کارشناسی ارشد چه زمانی و از چه طریق اطلاع رسانی می‎شود؟
پاسخ: نتیجه قطعی پذیرش، در صورت موافقت سازمان سنجش نهایی می‎گردد. اسامی پذیرش شدگان نهایی پس از ارسال اسامی از سازمان سنجش، در سایت معاونت آموزشی و استعداد درخشان اعلام می‎شود که در اواخر شهریور ماه خواهد بود.


پس از اعلام نتایج قطعی از سوی سازمان سنجش، مراحل ثبت نام به چه صورت است؟
پاسخ: زمان چگونگی ثبت نام و مدارک لازم از طریق اطلاعیه‎های مختلف که در سایت معاونت آموزشی و سایت استعدادهای درخشان درج می‎شود به پذیرفته شدگان اعلام می‎شود که زمان آن در اواخر شهریور ماه اعلام خواهد شد.