dr ahanchian

      


 دانشگاه ما و دانشگاه کارآفرین /

محمدرضا آهنچیان /
عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی /
مدیر دفتر برنامه‎‏ریزی و توسعه آموزش /

اصطلاح «کارآفرینی» در دهه پایانی قرن بیستم مورد توجه جدی محافل دانشگاهی قرار گرفت. نوسان‎های اقتصادی گسترده و شتاب فناوری که به شکل فزاینده‎ای وارد فرایند تولید و تجارت می‎شد، موجبات تغییرپذیری سریع نیاز صنعت و بازار به وجود دانش آموختگان توانا در درک بازار و شرایط اقتصادی را فراهم ساخت. دانشگاه‎ها با تشخیص و درک این نیاز لازم بود تا ارتباط نزدیک‎تری با اجتماع و نهادهای آن برقرار کنند. طرح مسئله دانشگاه‎‎کارآفرین در چنین فضایی و با درک این نیاز مطرح شد و مورد نظر دانشگاه‎های دنیا قرار گرفت.

Entrepreneurship2
با گذر از مرحله تشخیص نیاز، طرح و عرضه مفهوم‎کارآفرینی در مسیر توسعه دانشگاه‎ها و وارد ساختن آن‎ها به نسلی متکامل و پیشرو نمود پیدا کرد. کارآفرینی دانشگاهی را با ویژگی‎های متعارفی مانند «رقابت نامتمرکز»؛ «آزادی عمل در مأموریت»؛ و «نظام بازار آزاد برای تأمین مالی دانشگاه» می‎شناسیم. این نوع کارآفرینی، پشتیبان آن دسته از خدمات علمی است که خلاقیت و ابتکار را بهبود می‎بخشد و از آن طریق به خلق و ایجاد کار در اجتماع و سازمان‎ها کمک می‎کند. کارآفرینی دانشگاهی، به تدریج منجر به شکل گرفتن دانشگاه کارآفرین می‎شود. دانشگاه کارآفرین همذات جامعه دانش‎بنیان است به نحوی که بدون وجود چنین جامعه‎ای، چنان دانشگاهی شکل نمی‎گیرد. هیچکس از پیش نمی‎تواند تضمین کند که بدون وجود جامعه دانش بنیان در تراز یا سطحی که دانشگاه در آن عمل می‎کند، می‎توان به ساخت یک دانشگاه کارآفرین توفیق یافت. دانشگاه کارآفرین یا باید دانش تولید شده‎اش را تجاری سازی و قابل عرضه در بازار کند و یا بستر مناسبی برای تربیت کارآفرینان فراهم کند. این هر دو اقدام دانشگاه در صورتی که جامعه هدف دانشگاه، از مختصات جامعه دانش‎بنیان برخوردار نباشد، کم اثر یا حتی خنثی خواهد بود.  
در حالی که روشن شده است حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین می‎تواند راه‎حل پاره‎ای از مشکلات بحرانی کشور و موجب بهبود روند توسعه باشد، به نظر می‎رسد ما با این چالش جدی رو به رو هستیم که آیا در جامعه‎ای که هنوز دانش در لایه‎های اجتماعی نفوذ نکرده است و بسیاری از نهادهای اجتماعی با رویکردهای «انتقال موروثی» رفتار می‎کنند، چگونه می‎توانیم به یک دانشگاه کارآفرین تبدیل شویم؟
یک راه مفروض آن است که تراز دانشگاه خود را فراتر از اجتماع و کشور در نظر بگیریم و با تراز جوامع دانش‎بنیان، بستر مناسب برای داشتن دانشگاه کارآفرین را فراهم کنیم. امکان طراحی برنامه با این رویکرد و اجرای موفقیت آمیز آن، مستلزم تأمل و مطالعه بیشتر است.