razmyar

      


بازنگری برنامه درسی و کارآمدی آموزش دانشگاهی /

دکتر جمشید رزم یار /
عضو هیئت علمی دانشکده دامپزشکی /

یکی از راه‎های کارآمدی نظام آموزشی سیستم ارزشیابی متناسب با اهداف آموزشی و همگام با اهداف کلی نظام آموزشی است.
در صورتی که بازنگری دروس منجر به  کاهش میزان موفقیت دانشجویان در قبولی مقاطع بالاتر با نظام آموزشی سنتی در سطح کشوری نگردد (یکی از موانع بازنگری‎های منطقه‎ای) تغییر سرفصل‎ها و عناوین درسی با هدف آموزش مفید و کارآفرین و توانمند سازی دانشجو در بروز خلاقیت ما را به هدف نهایی یک گام نزدیک‎تر می‎سازد. حذف دروس و کاهش یا افزایش واحدها بر اساس مطالعه وسیع میزان کاربرد آنها پس از فراغت از تحصیل و ورود به بازار کار؛ زمینه چینی برای شکستن سد دفاعی هر گونه تغییر با کاهش  نقش حق التدریس و جایگزینی ترمیم حقوق؛ کاهش رشته‎های فاقد بازار کار در سطح کشوری و استانی با رویکرد ده ساله و سنجش نیاز منطقه‎ای؛ بها دادن و ایجاد رشته‎های منطبق با نیاز ملی و منطقه‎ای، در تعامل با صنعت و بازار کار؛ و تغییر روش‎های ارزیابی دروس، از جمله این اصلاحات می‎باشد.
efficiency education1
به عنوان مثال در طرح هر درس باید حداقل دانسته‎های دانشجو در پایان ترم برای حل معضلات و مسایل مربوط به آن درس مورد اشاره قرار گیرد و به جای نظام امتحان از محفوظات در بازه زمانی خاص، گذراندن آن درس تنها پس از تکمیل حداقل‎های مورد انتظار از آموزش آن درس، بدون بازه زمانی خاص ممکن گردد. مثلاً درس جراحی  نباید با امتحانی مملو از اطلاعات تئوریک و یا کسب 60 درصد از علم لازم یک جراح (نمره 12) پاس شود بلکه دانشجو باید عملاً از عهده چند جراحی لازم و حداقلی به صورت 100 درصد برآید و اگر در انجام  قسمتی از آن حداقل ناتوان بود گذراندن آن درس منوط به تکمیل حداقل انتظارات گردد.