ali shirazi

چاره اندیشی برای حل چالش کیفیت آموزش *  /

علی شیرازی /
عضو هیات علمی گروه مدیریت /

 
نقش آموزش، به‎طور اعم و آموزش عالی، به‎طور خاص بر همگان آشکار است. چالش‎های فراروی آموزش عالی کشور، ازجمله کیفیت آموزش، کارآیی فارغ التحصیلان و تب اخذ مدارج تحصیلی در مقاطع بالاتر نیز بر کسی پوشیده نیست. همچنین، همگی می‎دانیم که تصمیمات کلان دهه گذشته مبنی بر تاسیس بی رویه مراکز آموزش عالی انتفاعی، کمّی نگری و چشم به رتبه بندی‎های جهانی دوختن و ... مشکلات سیستمی بسیاری را بر اندام نحیف و شکننده اقتصاد، بازار کار و امید جوانان وارد نموده است. اما این موارد موضوعات کلانی‎اند که پرداختن به آنها نه در این یادداشت کوتاه میسر است و نه تاثیری در حلشان خواهد داشت. BannerSeminars

پس اگر خواسته باشیم در اینجا نگاهی واقع بینانه، نه ایده آلی و شعاری، به مشکلات آموزش عالی داشته باشیم بهتر است از موضوعات عینی که به‎طور روزمره در کلاس‎های دانشگاهمان رخ می‎دهد شروع کنیم، مکانی که ریشه بسیاری از مشکلات آموزشی‎مان است و تاثیر مستقیم و انکارناپذیری بر هدف اصلی آموزش عالی، یعنی تربیت نیروی انسانی در راستای توسعه کشور دارد. صاحب نظران و دست اندرکاران حوزه آموزش، مدرس کلاس درس را، به عنوان ورودی سیستم محوری‎ترین و تاثیرگذارترین عنصر بر کیفیت و کارآیی خروجی سیستم، یعنی دانش آموز یا دانشجو می‎دانند. این به مثابه ضرب المثل "از کوزه همان برون تراود که در اوست" می‎باشد. از این منظر، شایستگی‎های مدرس، یعنی دانش، مهارت در تدریس، و انگیزهای شغلی-حرفه‎ای نقطه آغازین بهبود سیستم آموزش عالی کشور و مراکز آموزش عالی است.

از آنچه که گفته شد این سوال ممکن است به ذهن متبادر شود که کیفیت خروجی کلاس‎های ما چگونه ارزیابی می‎شود؟ قطعا نه در حد مطلوب. این ارزیابی در ابعاد گوناگون قابل بررسی و ریشه یابی است. مثلا علیرغم اعتبار و جایگاه دانشگاه فروسی مشهد، جذب عضو هیات علمی کیفی به آن، به‎ویژه در رشته‎های علوم انسانی، با چالش روبرو است. در این بعد، ما به مراتب از شهرهایی مثل تهران، اصفهان و شیراز ناموفق تر عمل می کنیم. فضای اجتماعی-فرهنگی شهر مشهد، بعد مسافت، و فرصت سوزی ناشی از بوروکراسی ناکارآمد از جمله دلایل این ناکامی است. ثانیا، مهارت تدریس در موسسات آموزش عالی ما، ازجمله دانشگاه فردوسی مشهد، مورد غفلت قرار گرفته است. ما معیاری برای ارزیابی یا برنامه‎ای برای توسعه این مهارت‎ها در خصوص جذب اعضای هیات علمی جوان خود نداریم. صرف تدریس در دوره دکتری یا یکی دو دوره یک روزه روش‎های تدریس، فلسفه آموزش یا ارزیابی آموزشی برای ارتقا کیفیت تدریس کافی نیست. در عوض، آموزش عالی، همانند آموزش و پرورش، نیاز به هدفگذاری و برنامه‎های میان مدت و دراز مدت برای بهبود مستمر تدریس اعضای هیات علمی دارد. و نهایتا در بعد سوم شایستگی، یعنی انگیزش‎های شغلی-حرفه‎ای، وضع ما اصلا مطلوب نیست. مجموعه‎ای از عوامل محیطی و فردی، از جمله مدرک گرایی، نرخ بالای بیکاری، تلاش برای کسب شان اجتماعی و مطلوبیت استخدام دولتی موجب شده است که بعضا انگیزه استخدام در دانشگاه کمتر به توانایی و علاقمندی به حرفه تدریس و بیشتر به استقلال کاری، ساعات منعطف و تعطیلات طولانی مدت معطوف شود. لذا ما در هر سه بعد شایستگی (دانش، مهارت و انگیزش) اعضای هیات علمی با کاستی‎ها و چالش‎های جدی روبرو هستیم.   
اگرچه برای رفع یا کاهش کاستی‎های آموزشی باید چاره اندیشی کرد. اما قبل از اینکه به راه حل‎ها فکر کنیم باید باور قلبی به وجود این کاستی‎ها و عزم برای رفع آنها وجود داشته باشد. هرگاه چنین باور و عزمی وجود داشت، گام بعدی بررسی علمی علل، مؤلفه‎ها و گستردگی این کاستی‎ها است. با درک دقیق موضوع و جمع آوری اطلاعات، گزینه‎هایی پیش روی ما برای حل این مشکلات قرار خواهد گرفت. برخی از گزینه‎ها ممکن است بدین قرار باشند:
1. جذاب کردن پیشنهاد شغلی در دانشگاه فردوسی مشهد برای نخبگان دانشگاهی، از جمله اعطای بورسیه، کمک هزینه مسکن و تسهیلات بانکی
2. تسریع و تسهیل فرآیند جذب؛ کاستی‎ای که موجب از دست دادن فرصت برای جذب نخبگان می‎شود
3.‎ ارزیابی کامل و واقعی سالانه اعضای جدید الورود مطابق با مسیر شغلی و انتظارات تعیین شده
4. گذراندن دوره‎های آموزشی در روش تدریس، برنامه‎ریزی آموزشی، ارزیابی آموزشی دانشجویان، رفتار سازمانی و سمینار تدریس. این دوره‎ها باید به‎طور مستمر در 5-3 سال توسط اساتید ماهر و باتجربه برگزار شوند. این دوره‎ها و نتایج کسب شده باید بخشی از ارزیابی عملکرد در 5 سال اول استخدام و تمدید قرارداد پیمانی محسوب شوند،
5. عدم تمدید قرارداد پیمانی در صورت عدم کسب امتیازهای لازم آموزشی و پژوهشی در سال‎های پیاپی. در حال حاضر، تمدید قراردادهای پیمانی صوری است و به‎ندرت مبتنی بر ارزیابی‎های واقعی و مستدل است،
6. جلوگیری از نفوذ سیاسی برای تاثیرگذاری در استخدام و ادامه همکاری مدرسین ناکارآمد
7. تغییر وضعیت از پیمانی به رسمی آزمایشی منوط به ارتقا رتبه علمی شود
8. واگذاری ارشاد هر کدام از اعضای هیات علمی جوان و جدیدالورود به یکی از اساتید شناخته شده و مجرب جهت آشنایی به فرهنگ، رویه‎های کاری، و بهره‎گیری از تجربیات کسب شده در یک دوره سه ساله.

* توضیح: بار دیگر به اطلاع همکاران ارجمند و دانشجویان گرامی می‎رساند که مطالب یا تحلیل‎های ارایه شده از سوی نویسندگان محترم، دیدگاه شخصی و متکی بر اطلاعات آنان است که لزوماً با آنچه مورد تأیید مراجع رسمی است توافق ندارد (مدیریت سایت معاونت آموزشی).