بین المللیسازی آموزش عالی / غلامرضا ملک زاده / |
امروزه بین المللی شدن به عنوان اولویت اول بسیاری از دانشگاههای سراسر جهان پذیرفته شده است چرا که اعتقاد بر این است که دانشجویان بین المللی نسبت به دانشجویان بومی کشورها سودمندتر هستند و حاشیه سود دانشگاهها افزایش مییابد. تحقیقات جدید در مورد تأثیر اقتصادی دانشجویان بین المللی در انگلستان نشان میدهد که بین سالهای 2014 و 2015، هزینههای صرف شده برای توسعه آموزشهای بین المللی و دانشجویان بین المللی از ایجاد 206600 شغل در دانشگاههای این کشور حمایت کرده است. تحقیقات انجام شده در رابطه با دانشگاههای انگلستان توسط Oxford Economics نیز نشان میدهد که در آن دوره هزینههای دانشجویی بین المللی و دانشجویان خارج از دانشگاه بیش از 25 میلیارد دلار برای اقتصاد کشور انگلستان درآمد داشته است که باعث افزایش قابل ملاحظهای در توسعه مشاغل منطقهای و تجاری نیز شده است. |
|
متأسفانه در شرایطی که گفته میشود دانشگاهها باید خود را از نظر مالی تأمین کنند، در نظر گرفتن دانشجویان بین المللی تنها از دیدگاههای اقتصادی، میتواند با کاهش کیفیت تحصیلات عالی همراه شود و دانشجو به عنوان کالا مطرح گردد. توجه به این نکته در محاسبات بین المللی شده دانشگاه بسیار مهم است، زیرا بین المللی کردن در حقیقت فعالیتی بسیار وسیعتر از حفظ حاشیه سود است. در این رابطه چهار استدلال به نفع بین المللی شدن آموزش عالی ارائه شده است که به مراتب فراتر از توجه به جوانب اقتصادی است(Hénard ,Diamond & Roseveare, 2012): برخی از صاحب نظران معتقدند که بین المللی سازی برای آموزش عالی مهم است چرا که آنها را قادر میسازد: اما بین المللی سازی برای دولتها نیز مهم است چرا که بین المللی سازی دانشگاهها باعث میشود دولتها بتوانند (Miller-Idriss & Hanauer, 2011):
|