33

سفر هیأت عالی رتبه دانشگاه فردوسی مشهد به اقلیم كردستان عراق و امضای تفاهم نامه‌‌ با دانشگاه‌های حلبچه، گرمیان و سلیمانیه

در پاسخ به دعوت رؤسای دانشگاه‌های اقلیم كردستان و عراق و با همكاری رایزن محترم فرهنگی ج. ا. ایران در عراق، هیأتی از دانشگاه فردوسی مشهد متشكل از آقایان دکتر محمدرضا هاشمی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی و دکتر احسان قبول، رئیس مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان به اقلیم کردستان مسافرت كردند. در بخش اول این سفر كه به استان سلیمانیه انجام شد، در طی بازدید از دانشگاه‌های حلبچه و گرمیان تفاهم‌نامه‌های همکاری علمی-دانشگاهی به امضای دکتر هاشمی و روسای این دانشگاه‌ها رسید. بر اساس مفاد این تفاهم نامه‌ها که شامل حوزه‌های متنوع آموزشی و پژوهشی می‌شود، دو طرف متعهد شده‌اند كه با بررسی امكانات و توان‌مندی خود نسبت به تنظیم قراردادهای اجرایی برای هر یك از بخش‌های تفاهم‌نامه اقدام نمایند. آمادگی دانشگاه‌های اقلیم كردستان عراق برای تاسیس مرکز آموزش زبان فارسی و رشته زبان و ادبیات فارسی و نیز برگزاری دوره‌های تربیت مدرس و برنامه ریزی درسی از مهم‌ترین اقداماتی است كه دو طرف بر آماده سازی شرایط برای اجرایی شدن آن‌ها تأكید داشتند و تصمیم‌گیری لازم را در این خصوص انجام دادند.
شایان ذكر است كه بر اساس تفاهم‌نامه پیشین میان دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه سلیمانیه زمینه‌های همکاری‌ها و تعاملات مختلف دانشگاهی از جمله برگزاری کارگاه‌های علمی، برگزاری رشته‌های مشترک، ادامه تحصیل دانشجویان دانشگاه سلیمانیه در دانشگاه فردوسی مشهد و نیز توافق در خصوص امضای قرارداد اجرایی میان مرکز فردوسی و مرکز آموزش زبان دانشگاه سلیمانیه صورت گرفته است که بر اساس آن مرکز آموزش زبان دانشگاه سلیمانیه زیر نظر مرکز فردوسی به آموزش زبان فارسی در دانشگاه سلیمانیه اقدام خواهد کرد. در اقذامی بسیار مهم، رشته كارشناسی زبان و ادبیات فارسی از مهرماه سال جاری در دانشگاه سلیمانیه با پذیرش حدود 50 دانشجو آغاز به كار می‌كند.
دیدار با سرکنسول ایران در سلیمانیه از دیگر برنامه های این سفر بود. در این دیدار سركنسول محترم ج. ا. ایران بر لزوم ایجاد و تقویت روابط علمی از سوی دانشگاه‌های ج.ا. ایران با مراكز دانشگاهی در اقلیم كردستان عراق با هدف تقویت روابط دوجانبه، تأكید داشتند.

 

1

 

2