44

سفر به دانشگاه کویه

در ادامه سفر هیأت عالی رتبه دانشگاه فردوسی مشهد به اقلیم كردستان عراق، اعضای هیأت به همراه وابسته فرهنگی ج. ا. ایران در اربیل، پایتخت اقلیم كردستان عراق، از دانشگاه‌ كویه بازدید به عمل آوردند و با اعضای هیأت رئیسه این دانشگاه در خصوص زمینه‌های همكاری مشترك به ویژه برنامه‌های گسترش زبان فارسی به تبادل نظر پرداختند. همچنین در این بازدید هیأت ایرانی در راستای بررسی امکان انجام تحقیقات مشترک در حوزه‌های علوم نوین، از آزمایشگاه‌های مجهز مهندسی شیمی در دانشكده‌ مهندسی و آزمایشگاه‌های میکروبیولوژی و زیست شناسی در دانشکده علوم دیدار به عمل آوردند.
در این دیدار آقای دكتر هاشمی معاون آموزشی و تحصیلات تكمیلی دانشگاه فردوسی مشهد ضمن معرفی دانشگاه و تبیین جایگاه ملی و بین المللی آن بر اساس شاخص‌های آموزشی و پژوهشی، بر پیشینه مشترك زبانی و فرهنگی دو ملت و اهمیت نقش گسترش زبان فارسی در استمرار این پیشینه تأكید نمود. سپس آقای دكتر قبول رئیس مركز فردوسی ضمن معرفی این مرکز به تبیین دستاوردها و اقدامات این مركز در سطح ملی و بین المللی، به تشریح برنامه‌های این مركز پرداخت.

با توجه به پیشینه مشترک زبان فارسی و فرهنگ ایران در این منطقه و نیز علاقه فراوان مردم به فراگیری فارسی، طرفین توافق کردند مركز زبان دانشگاه كویه، به نمایندگی از مركز فردوسی، متولی برگزاری دوره‌های آموزش زبان فارسی براساس برنامه‌های مصوب مركز فردوسی باشد و کلاس‌های آ»وزش فارسی را برای دانشجویان دانشگاه كویه و سایر علاقه‌مندان ارائه دهد. دانشگاه فردوسی مشهد متعهد گردید مدرسان زبان فارسی معرفی شده از سوی دانشگاه كویه را در دوره فشرده آموزش فنون تدریس فارسی آموزش دهد.
در پایان نیز هیأت دانشگاه فردوسی مشهد در ضیافت ناهار رئیس دانشگاه كویه شركت كرد.

4