55

گزارش بازدید از دانشگاه صلاح الدین

در ادامه بازدیدهای هیأت عالی رتبه دانشگاه فردوسی مشهد از دانشگاه‌های اقلیم كردستان عراق، اعضای هیأت به همراه وابسته فرهنگی ج. ا. ایران در اربیل، از بزرگ‌ترین دانشگاه‌ اقلیم یعنی دانشگاه صلاح الدین بازدید به عمل آوردند و در خصوص زمینه‌های همكاری مشترك به ویژه برنامه‌های پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تكمیلی، گسترش زبان فارسی، راه‌‍اندازی مركز آموزش زبان فارسی در دانشكده زبان‌ها، و تربیت مدرس آموزش زبان فارسی به تبادل نظر پرداختند.
در این دیدار آقای دکتر دكتر هاشمی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد، ضمن معرفی و تبیین جایگاه این دانشگاه بر تجربه و توان‌مندی آن در امر پذیرش دانشجویان بین المللی و نیز بر آمادگی دانشگاه برای پذیرش دانشجو از اقلیم كردستان عراق تأكید كرد. ایشان همچنین با مهم شمردن تصمیم وزیر آموزش عالی اقلیم كردستان عراق مبنی بر راه‌اندازی رشته كارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه صلاح الدین و نیز ضرورت شرکت کلیه متقاضیان تحصیلات تکمیلی زبان و ادبیات کردی در آزمون استاندارد زبان فارسی بر نقش تأثیرگذار این اقدامات در تقویت و تثبیت زبان و ادبیات فارسی در اقلیم کردستان تأکید کرد. سپس آقای دكتر قبول رئیس مركز فردوسی ضمن معرفی این مرکز، برخی از حوزه¬های فعالیت مشترک با دانشگاه صلاح الدین، شامل دوره‌های تربیت مربی، دانش‌افزایی، پسادکتری، برگزاری دوره¬های مشترک، آموزش و ارزشیابی مجازی و تهیه آزمون استاندارد زبان فارسی را به آگاهی رسانید.


 5
هیأت عالی رتبه دانشگاه فردوسی مشهد سپس به بازدید از دانشکده زبان‌ها و گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه صلاح الدین پرداخت. در دیدار با رئیس دانشکده زبان‌ها، اعضای هیأت با اقدامات پشتیبانی کشورهای مختلف از زبان خود در این مرکز آشنا شدند. آقای دکتر قبول نیز ضمن بیان ضوابط و شرایط اعطای نمایندگی مرکز فردوسی به دانشکده زبان‌ها، راه‌های گسترش فعالیت‌های فارسی آموزی در این مرکز را خاطر نشان کردند.

6
 
در بازدید از گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی اعضای گروه به بیان دیدگاه‌ها،  مشکلات و پیشنهادهای خود پرداختند و سپس آقایان دکتر هاشمی و دکتر قبول راه‌کارهای پیشنهادی خود برای رفع موانع و مشکلات گروه را مطرح کردند. در این نشست مقرر گردید دانشگاه فردوسی مشهد منابع آموزشی و کتابخانه‌ای، اعم از کتاب‌های مرجع، درسنامه‌ها، کتاب‌های کمک آموزشی و نیز نرم‌افزارهای خاص زبان و ادبیات فارسی را از طریق وابسته فرهنگی ج. .ایران در اربیل در اختیار این گروه قرار دهد.

7