50001board

سخنرانی معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد در نشست مشترکات ایران و شبه قاره: خرده فرهنگ‌های بومی در عصر جهانی شدن

سخنرانی معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد در نشست مشترکات ایران و شبه قاره: خرده فرهنگ‌های بومی در عصر جهانی شدن
دکتر هاشمی معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد که همراه دکتر محمد کافی رئیس دانشگاه به نشست «مشترکات ایران و شبه قاره: خرده فرهنگ‌های بومی در عصر جهانی شدن»، در دهلی نو، به این شهر دعوت شده بودند بعد از ظهر روز پنج‌شنبه 30 دی‎ماه 95 در این سمینار سخنرانی نمود.
معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اهمیت آشنایی با تاریخ گذشته برای استفاده از آن به مثابه چراغ راه آینده بر لزوم ارائه مختصر پیشینه تاریخی ارتباطات میان ایران و شبه قاره تأکید نمود و ضمن اشاره به موقعیت جغرافیایی و تغییرات مرزی در طول تاریخ با کشورها و اقوام مختلف از جمله هندوستان، مختصری از شواهد باستان‌شناسی را ذکر کرد که گویای وجود ارتباطات تجاری و فرهنگی بین مردم ساکن در فلات ایران و شبه قاره از دوره پیشاتاریخی تا دوره تاریخی و توسعه شهرها و مهاجرت اقوام آریایی بوده است.
دکتر هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود به محتویات منابع نوشتاری مبنی بر اشتراکات فرهنگی و تداوم پیوند‌های سیاسی و خصوصاً فرهنگی بین دو ملت شبه قاره و ایران در دوره‌های مختلف از هخامنشیان تا ساسانیان و دوره اسلامی و پس از آن اشاره نمود.
وی  با توجه به پیشینه و تجربه قبلی خود به عنوان رایزن فرهنگی ایران در بنگلادش بر اهمیت حفظ و انتقال میراث غنی گذشته به نسل حاضر برای مقابله با تأثیرات منفی چهانی شدن تأکید نمود و بر لزوم همکاری متقابل و ارتباط عالی  میان مراکز فرهنگی و علمی هند و رایزنی فرهنگی و رایزنی علمی جمهوری اسلامی ایران برای بازنمایی میراث مشترک با استفاده از فناوری‌های نوین و شیوه‌های روزآمد اشاره کرد.
دکتر هاشمی معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد در سخنان خود  راهکارهایی را نیز به فرهیختگان و مسئولان حاضر در این نشست  ارائه نمود، از قبیل:
1) استفاده از صنعت فیلم سازی با تهیه فیلم‌‌های کوتاه و بلند در باره حوزه تمدن و فرهنگ مشترک اعم از شخصیت‌های ادبی و تاریخی، عرفا، مورخان، علمای دینی، فتوحات و شکست‌های حاکمان، مهاجران، و مانند آن‌ها؛
2) برگزاری دوره‌های حضوری یا مجازی بازآموزی زبان و ادبیات فارسی برای معلمان و استادان در شبه قاره و دوره‌ها یا کارگاه‌های آموزشی در زمینه هنر ایران؛
3) ترجمه آثار منثور و منظوم روزآمد که برگرفته از فرهنگ مشترک دو زبان باشد؛
4) استفاده از صنعت توریسم
5) استفاده از امکانات آموزش عالی دو کشور برای راه‌اندازی دوره‌های تحصیلات تکمیلی مشترک، آموزش از راه دور، برگزاری سمینارها و کارگاه‌های تخصصی علمی، پذیرش دانشجوی میهمان کوتاه مدت، تعریف و تدوین پروژه‌های پژوهشی مشترک.
خاطر نشان می‌شود سمینار بررسی اشتراکات فرهنگی میان ایران و شبه قاره از اقدامات مهم سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی می‌باشد که قرار است با همکاری فرهیختگان و استادان دانشگاه‌های ایران و شبه قاره به صورت چرخشی و سالانه در ایران و کشورهای شبه قاره برگزار شود. پیشنهاد شده است دور بعدی این سمینار در سال آینده در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شود.

50000