نشست معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد و رییس دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه

در دیدار معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد و رییس دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه بر لزوم همکاری‌های مشترک علمی پژوهشی دو طرف تاکید شد.

 در این دیدار که صبح روز شنبه 17 تیرماه 96 در دفتر ریاست دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه انجام شد، دکتر هاشمی به ارایه گزارشی از ظرفیت‌های علمی-آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد پرداخت و اظهار داشت: دانشگاه فردوسی مشهد با دارا بودن 1500 دانشجوی بین المللی از 18 کشور جهان برترین دانشگاه بین المللی ایران به شمار می‌رود و با برخی از دانشگاه‌های برتر جهان از جمله دانشگاه سوربن فرانسه همکاری‌های بین المللی مشترک دارد.
وی با اشاره به اهمیت مطالعات بین رشته‌ای در توسعه مرزهای دانش و افزایش غنای اندیشگانی و پژوهشی به خصوص در حوزه‌های مرتبط با علوم انسانی، بر ضرورت همکاری‌های بین دانشگاهی تاکید کرد و افزود: با توجه به تاکیدات وزارت علوم مبنی بر همکاری با دانشگاه‌های ماموریت-محور، همکاری میان دانشگاه فردوسی مشهد و دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه می‌تواند جزو اولویت‌های دانشگاه فردوسی مشهد قرار گيرد. وی اظهار اميدواری کرد موانعی موجود بر سر راه با برگزاری نشست‌های مشترک مرتفع گردد.
   pic001

دکتر هاشمی با بیان اینکه دانشگاه فردوسی قطب همکاری‌های علمی با کشورهای مختلف اروپايي و آسیایی و بويزه شبه قاره است، اظهار اميدواری و اعلام آمادگی کرد تعاملات علمی ميان دانشگاه فردوسی و دانشکده وزارت خارجه در حوزه‌های مورد علاقه دو طرف برقرار شود. در اين ارتباط دکتر هاشمی وی اعلام کرد دانشگاه فردوسی می‌تواند برای دانشجویان خارجی دانشکده وزارت خارجه دوره‌های فارسی آموزی و ایران شناسی برگزار نماید.
معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد تحقیقات در زمینه مطالعات ترجمه را یکی از زمینه‌های همکاری پژوهشی با وزارت امور خارجه عنوان کرد و اظهار داشت: در حال حاضر رساله دکتری آقای امیر داود حیدرپور که در زمینه نسبت میان ترجمه و دیپلماسی عمومی است به عنوان اولین همکاری پژوهشی مشترک میان دانشگاه فردوسی مشهد و دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه در حال انجام است و امیدواریم این کار بتواند مثمر ثمر باشد و زمینه را برای همکاری‌های بعدی فراهم نماید.
وی خاطرنشان ساخت: یکی از زمینه‌های قابل توجه پژوهشی، مطالعات مربوط به ترجمه شفاهی است که از جایگاهی ویژه در مطالعات ترجمه در سطح بین الملل برخوردار است. با توجه به بهره‌مندی وزارت خارجه از مترجمان خبره و کارآزموده از یک سو و نیاز به داده‌های متقن و موثر جهت انجام پژوهش‌های مرتبط در این زمینه، می‌توان پروژه‌های تحقیقاتی مشخصی را در این زمینه تعریف و نتایج آن را به دنیا عرصه کرد.
دکتر هاشمی با بیان آمادگی دانشگاه فردوسی مشهد برای همکاری‌های گسترده علمی آموزشی با وزارت امور خارجه بویژه دانشکده روابط بین الملل این وزارتخانه اظهار داشت اين دانشگاه می‌تواند تحقیقات مورد نياز دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه را به صورت طرحهای پژوهشی و یا در قالب پایان نامه‌های دانشجویی به انجام برساند. .
دکتر سید محمد حسن شیخ الاسلامی، رییس دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه نیز در این دیدار با اشاره به ظرفیت‌های این دانشکده در تربیت نیروهای متخصص در حوزه روابط بین الملل اظهار داشت: دانشجویانی که در این دانشکده پذیرفته می‌شوند علاوه بر دروس تخصصی، حدود 24 واحد دروس مهارتی می‌گذرانند و 2 زبان خارجه می‌آموزند و کاملا برای تعامل با کشورهای خارجی و انجام ماموریت‌های خارج از کشور آماده می‌شوند.
وی با بیان اینکه طی چند سال اخیر زمینه همکاری‌های بین دانشگاهی میان دانشکده روابط بین الملل و سایر دانشگاه‌های کشور فراهم شده، نسبت به همکاری با دانشگاه فردوسی مشهد در زمینه‌های مختلف اعلام آمادگی کرد و اظهار داشت: وقت آن رسیده است همکاری‌های علمی پژوهشی میان دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه و دانشگاه فردوسی مشهد در قالب طرح جامع همکاری‌های مشترک، در زمینه‌های مختلفِ مورد توافق طرفین از جمله مطالعات شبه قاره، پذیرش و آموزش‎ هیات‌های دیپلماتیک، پژوهش‌، امور ترجمه و برگزاری دوره‌های آموزشیِ تخصصی کوتاه مدت آغاز شود.
دکتر شیخ الاسلامی افزود با توجه به اینکه اين دانشکده سالانه 15 دانشجوی کارشناسی ارشد در حوزه مطالعات شبه قاره جذب می‌کند، می‌توان از ظرفیت‌های اين دو مرکز علمی برای تربیت اين دانشجويان استفاده کرد.
وی با اشاره به اهمیت نقش زبان در کنش‌های سیاسی، اظهار داشت: مساله زبان و چگونگی به کارگیری آن بویژه در مذاکرات و تنظیم معاهدات و توافقنامه‌های بین المللی و بین دولتی بسیار حائز اهمیت است اما ظرافت‌های زبانی در این قبیل مسایل آموزش داده نمی‌شود؛ از این رو به نظر می‌رسد در این زمینه هم می‌توان از ظرفیت‌های آموزشی و علمی دانشگاه فردوسی بهره گرفت.
رییس دانشکده روابط بین الملل ضمن اعلام آمادگی جهت حمایت از منظور انجام مطالعات و طرح‌های پژوهشیِ بین رشته‌ای با دانشگاه فردوسی، افزود: وزارت امور خارجه اولویت‌های پژوهشی خود را برای 5 سال آینده تعریف و مشخص کرده است. این اولویت‌های طی نامه‌ای رسما به دانشگاه فردوسی اعلام خواهد شد و در صورت توافق، همکاری‌های پژوهشی لازم میان دو طرف به عمل خواهد آمد. در همین زمینه مقرر گرديد نشستی میان مرکز آموزش و پژوهش‌های بین المللی دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه و دانشگاه فردوسی مشهد برگزار و زمینه‌های همکاری بررسی و تدوین شود.
دکتر شیخ الاسلامی همچنین با اشاره به اینکه مشهد به دلیل قرار گرفتن در مجاورت برخی از کشورهای آسیای مرکزی امکان فعالیت جدی در زمینه علوم دیپلماتیک را دارد، اظهار داشت: تاسیس رشته دیپلماسی در دانشگاه فردوسی می‌تواند شرق کشور و حتی کشورهای همجوار را پوشش دهد.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه همچنین از آمادگی این دانشکده برای جذب دانشجویان نخبه دانشگاه فردوسی در مقطع ارشد خبر داد و افزود، دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه با بهره‌مندی از اساتید مطرح و مجرب و امکانات آموزشی مناسب، مسئول تربیت نیروهای تخصصی برای وزارت خارجه است و در صورتی که زمینه معرفی هر چه بیشتر این دانشکده در دانشگاه فردوسی فراهم شود، امکان جذب دانشجویان نخبه‌ی دانشگاه فردوسی در مقطع ارشد رشته‌های ارایه شده در دانشکده وزارت خارجه وجود دارد.
وی خاطرنشان ساخت: با توجه به اینکه یکی از برنامه‌های دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه و میان مدت برای دانشجویان خارجی است، در صورتی که دانشگاه فردوسی زمینه‌ها و امکانات لازم را فراهم نماید می‌توان با برگزاری تورهای یک هفته‌ای، دانشجویان مزبور را جهت بازدید از دانشگاه فردوسی و آشنایی با ظرفیت‌ها و امکانات آن به مشهد اعزام کرد.

در ادامه این جلسه دکتر دهشیری، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه ضمن استقبال از همکاری‌‌های علمی آموزشی با دانشگاه فردوسی، برگزاری دوره‌های دکتری تخصصی مشترک را یکی از زمینه‌های همکاری عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به توان تخصصیِ نظری و عملی دانشکده روابط بین الملل در حوزه علوم دیپلماتیک و بهره‌مندی از اساتید مطرح در این علوم، می‌توان نسبت به تاسیس و برگزاری دوره‌های دکتری مشترک با دانشگاه فردوسی مشهد اقدام نمود.

در پایان این جلسه آقای دکتر هاشمی ضمن استقبال از پیشنهادات ارایه شده در این جلسه، برای تاسیس رشته دیپلماسی در دانشگاه فردوسی مشهد و نیز عقد تفاهم نامه‌ی همکاری‌های علمی، آموزشی و پژوهشی و فرهنگی مشترک با وزارت خارجه بر لزوم تشکيل جلسه‌ مشترک ميان مدير همکاری‌های علمی و بین المللی دانشگاه فردوسی مشهد و نماينده مرکز آموزش و پژوهش‌های بین المللی دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه، جهت تدوين طرح جامع همکاری‌های علمی، آموزشی و پژوهشی میان این دو دانشگاه و و امضای تفاهم نامه همکاری مشترک تأکيد نمود. همچنین مقرر شد یک کارگاه آموزشیِ تحلیل انتقادی گفتمان متون سیاسی توسط آقای دکتر هاشمی در دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه برگزار گردد.

pic2