پذیرش بدون آزمون (استعداد درخشان) در مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد

دفتر هدایت استعدادهای درخشان دانشگاه فردوسی مشهد باهدف شناسایی، جذب، هدایت، حمایت و بهر ه مندی از دانشجویان استعداد برتر دانشگاه در زمینه‌های مختلف و متنوعی فعالیت می‌کند و ایجاد شور و نشاط علمی در دانشجویان مستعد با در نظر گرفتن فرایند پیشرفت برای سیر تعالی دانشجویان از اهداف اصلی این دفتر می‌باشد.

روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد در همین زمینه گفتگویی با خانم دکتر مریم هادیزاده بزاز کارشناس هدایت استعدادهای درخشان معاونت آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد انجام داده است که حاصل این گفتگو در ذیل درج شده است.

یکی از ارکان مهم این دفتر شورای هدایت استعدادهای برتر (شهاب) بوده که با حضور معاون آموزشی دانشگاه، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و توسعه آموزشی دانشگاه، مدیر دفتر استعدادهای درخشان و هفت تن از اساتید استعداد پرور، خلاق و برجسته آموزشی- پژوهشی درزمینهٔ سیاست‌های کلی و راهبردی در امور دانشجویان مستعد دانشگاه، برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری می‌کند.

 

hadizadeh

اقدامات این دفتر شامل پذیرش دانشجویان برتر بدون شركت در آزمون در مقاطع تحصیلات تکمیلی، انتخاب دانشجوی نمونه برای معرفی به سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، مدیریت فعالیت‎های مربوط به المپیادهای علمی دانشجویی درزمینهٔ برگزاری کلاسهای آمادگی المپیاد، برگزاری المپیاد قطب 3 و برگزاری اردوی متمرکز برای شرکت برگزیدگان قطب المپیاد دانشجویی دانشگاه در مسابقات کشوری، معرفی دانشجویان استعداد برتر دانشگاه به بنیاد ملی نخبگان و پیگیری مراحل اعطای تسهیلات مالی بنیاد نخبگان به دانشجویان منتخب دانشگاه، انجام کلیه امور مربوط به شهاب ازجمله اجرای طرح خوشه‌بندی شهاب و ارائه تسهیلات طرح خوشه‌بندی به دانشجویان، انتشار نشریه شهاب و ارائه معرفی‌نامه ممتازی به دانشجویان واجد شرایط جهت دریافت تسهیلات مالی و رفاهی می‌باشد.

یکی از مهم‌ترین فرایندهایی که در این حوزه انجام می‎شود فرایند پذیرش بدون آزمون دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و دكتری تخصصی در دانشگاه فردوسی مشهد است. ظرفیت پذیرش دانشجوی استعداد درخشان در هر دو مقطع ارشد و دکتری، 20 درصد تعداد دانشجویان روزانه است. همه‌ساله این دفتر از میان متقاضیان واجد شرایط بر اساس آیین‌نامه آموزش عالی و سهمیه مشخص‌شده مبادرت به پذیرش دانشجو بدون آزمون در دوره کارشناسی ارشد و دکتری می‎کند. بازه زمانی این فرایند به‌طورمعمول از بهمن‌ماه هرسال آغاز و در پایان شهریور سال بعد با ثبت اطلاعات متقاضیان در سایت سازمان سنجش خاتمه می‎یابد.

در بازه‌های زمانی لازم، اطلاع‌رسانی در خصوص جدیدترین آئین‌نامه‌ها و اصلاحیه‌ها، شرایط لازم واصلی جهت ثبت‌نام، زمان فعال شدن سامانه ثبت‌نام، فهرست رشته‌ها و ظرفیت پذیرش دانشجو بدون آزمون در هر رشته و مدارک موردنیاز توسط دفتر استعدادهای درخشان انجام می‌شود.

متقاضیان پذیرش بدون آزمون در دو مقطع ارشد و دکتری، از طریق سامانه الکترونیکی اقدام به ثبت‌نام و بارگذاری مدارک می‌کنند. در مقطع کارشناسی ارشد سامانه ثبت‌نام از اواخر بهمن‌ماه فعال‌شده و متقاضیان حائز شرایط، می‌توانند در سامانه ثبت‌نام و مدارک خود را بارگذاری نمایند. گذراندن حداقل سه‌چهارم واحدهای درسی و اینکه جز 10 درصد برتر هم ورودی‌های خود باشند، از شرایط لازم واصلی ثبت‌نام در سامانه است. همچنین لازم است مطابق با آیین‌نامه دانشجو طی هشت نیمسال و تا پایان شهریور همان سال فارغ‌التحصیل شود.

در مقطع دکتری تخصصی، سامانه ثبت‌نام از اوایل اردیبهشت فعال‌شده و دانشجویانی که شرایط لازم را داشته باشند در سامانه ثبت‌نام و مدارک خود را بارگذاری می‌کنند. از شرایط اصلی جهت ثبت‌نام در سامانه داشتن ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﮐﻞ حداقل 16 در دوره ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ و 17 در دوره ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ ارﺷﺪ (ﺑﺪون اﺣﺘﺴﺎب ﻧﻤﺮه پایان‌نامه) و دارا ﺑﻮدن ﺣﺪاﻗﻞ امتیاز پژوهشی از بخش مربوط به مقالات معتبرمی باشد. دانشجو می‌بایست از آیین‌نامه مذکور حداقل 60 امتیاز از 100 امتیاز را کسب نماید و تنها تا دو سال پس از فارغ‌التحصیلی می‌تواند در فراخوان شرکت نماید.

پس از پایان بازه زمانی ثبت‌نام، بررسی پرونده دانشجویان به‌منظور احراز شرایط لازم و اولیه توسط دفتر استعدادهای درخشان انجام می‌گردد. در سال تحصیلی 96- 97 تعداد 340 نفر برای دوره دکتری تخصصی و 1564 نفر برای دوره ارشد از طریق سامانه ثبت‌نام نموده و پرونده آن‌ها توسط دفتر استعدادهای درخشان بررسی گردید و دانشجویانی که از شرایط اصلی پذیرش برخوردار نبودند از سامانه حذف شدند. پس از بررسی اولیه و حذف دانشجویان مذکور، این دفتر پرونده سایر متقاضیان را برای تائید علمی و امتیازدهی، به گروه‎های آموزشی مرتبط ارجاع می‌دهد. گروه‌های آموزشی پس از بررسی پرونده دانشجویان، اسامی دانشجویان برتر را به ترتیب اولویت نفرات اصلی و ذخیره به دفتر اعلام می‌کنند.

پس از ارسال نتایج از سوی گروه‌های آموزشی، مجدداً پرونده دانشجویان منتخب اصلی و ذخیره بررسی و نتایج اولیه در قالب جداول مختلف به تفکیک دانشکده و گروه آموزشی، جهت اطلاع‌رسانی به متقاضیان، بر روی سایت قرار می‌گیرد. با توجه به انصراف برخی از متقاضیان به دلیل قبولی در دانشگاه دیگر و سایر موارد، نتایج اولیه داوطلبان ارشد و دکتری بدون آزمون دائماً بر روی سایت اصلاح‌شده و دانشجویان ذخیره جایگزین می‌شوند. در اواسط تیرماه و تا نیمه شهریورماه با فعال شدن سامانه سنجش، دفتر استعدادهای درخشان اقدام به ثبت اسامی منتخب و برتر در دو مقطع ارشد و دکتری در سامانه سازمان سنجش می‌کند. با توجه به اینکه ثبت اطلاعات صحیح واردشده در سامانه سنجش اهمیت زیادی دارد و با توجه به حذف و اضافه اسامی در سایت سنجش، لازم است صحت اطلاعات واردشده متقاضیان، دائماً مورد بازبینی قرار گیرد، لذا این فرایند تا پایان شهریورماه ادامه می‌یابد.

طبق این فرایند در سال جاری از میان متقاضیان پذیرش بدون آزمون، تعداد 43 نفر با سهمیه استعداد درخشان در مقطع دکتری و 248 نفر در مقطع کارشناسی ارشد برای ادامه تحصیل در دانشگاه فردوسی پذیرش‌شده‌اند.

منبع خبر: سایت دانشگاه فردوسی مشهد- 4 آذر 1396