1200004​نخستین آزمایشگاه واقعیت مجازی در دانشگاه فردوسی مشهد

واقعیت مجازی (Virtual Reality) یكی از فناوری‎های پیشگام در دنیای كامپیوتر است كه با توجه به سرمایه گذاری بالایی كه بر روی آن انجام شده، به سرعت در حال پیشرفت است. این فناوری در حقیقت یك محیط سه بعدی ایجاد شده توسط كامپیوتر (مجازی) است كه به كاربر اجازه می‎دهد از طریق یك سری حسگر (مانند دستكش یا هدست (headset)) با آن تعامل كند، به طوری كه فرد احساس می‎كند واقعا در آن محیط قرار دارد و یا بخشی از آن است (احساس غوطه وری در محیط). از این فناوری به عنوان یك انقلاب در آینده كامپیوترها یاد می‎شود.
اگرچه هم اكنون بیشترین كاربرد این فناوری در صنعت بازی‎ها است، اما چند سالی است كه مدارس و دانشگاه‎ها شروع به استفاده از آن در امر آموزش كرده‎اند. در ابتدا قیمت بالای دستگاه‎های واقعیت مجازی به عنوان یك مانع مطرح بود، اما همه گیرشدن استفاده از تلفن‎های هوشمند و امكان استفاده از آن‎ها در هدست‎های واقعیت مجازی، كاربرد این فناوری در امر آموزش را ممكن كرده است. واقعیت مجازی كاربردهای متعددی در آموزش دارد. مهمترین كاربردهای آن در مواردی است كه انجام یك عمل یا یك آزمایش بسیار پرهزینه و یا بسیار خطرناك است. به عنوان مثال بردن دانشجویان دانشكده منابع طبیعی به جنگل‎های مختلف كشور برای آموزش، یا دانشجویان دانشكده مهندسی به كارخانه‎های مطرح كشور، بسیار پرهزینه و زمانبر است. اما تصور كنید كه دانشجویان دانشكده منابع طبیعی پس از گذاشتن هدست واقعیت مجازی، خود را در جنگل موردنظر ببینند، به دنبال استاد خود در جنگل حركت كنند و به توضیحات وی گوش بدهند. حتی می‎توان با فناوری‎های پیشرفته‎ای همچون واقعیت افزوده (Augmented Reality) برخی گونه‎های نایاب كه در حالت عادی پیدا كردن آنها مشكل است را نیز به تصویر اضافه كرد.
با درنظر گرفتن مزایای این فناوری و ورود دانشگاه‎های بزرگ جهان به این حوزه، از ابتدای سال 1398 در معاونت آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد تصمیم به ورود به این حوزه نوظهور گرفته شد. بررسی‎های بسیاری بر روی دروس مختلفی كه امكان استفاده از واقعیت مجازی داشتند انجام شد و در نهایت تصمیم گرفته شد كارگاه ایمنی آزمایشگاه‎ها برای این كار انتخاب شود. دلایل اصلی برای انتخاب این كارگاه عبارت بود از اهمیت بالای كارگاه برای تعداد زیادی از دانشجویان كه از آزمایشگاه‎ها استفاده می‎كنند، و خطرناك بودن انجام برخی آزمایشگاه‎ها در محیط واقعی (همانند كار با مواد شیمیایی یا خاموش كردن آتش). در مرحله بعدی، پس از عقد قرارداد با یكی از شركت‎های پیشرو در این فناوری، با كمك جناب آقای دكتر مصطفی قلی زاده، مسئول امور ایمنی آزمایشگاه‎های دانشگاه فردوسی مشهد، 4 سناریوی ایمنی طراحی و برای پیاده سازی در اختیار شركت قرار گرفت. این 4 سناریو عبارتند از: آموزش كمك‎های اولیه، اطفا حریق، ایمنی در برابر مواد شیمیایی، و مواجهه با برق گرفتگی. نرم افزار مربوط به این 4 سناریو در حدود 8 ماه با هزینه‎ای حدود ۲۰۰ میلیون تومان و به سفارش معاونت آموزشی دانشگاه، توسط شركت پیاده سازی شد و در اختیار دانشگاه قرار گرفت. با افتتاح این آزمایشگاه مجازی در هفته آموزش سیستم آماده بهره برداری توسط دانشجویان می‌باشد.