با بهكارگيري فناوري واقعيت مجازي، بدون نياز به وجود محيطهاي فيزيكي و صرفاً با بهكارگيري محتواي متاورسي و تجهيزات مرتبط با آن ازجمله هدستهاي واقعيت مجازي، ميتوان بر بسياري از چالشهاي موجود آموزشي مثل محدوديتهاي مكان، زمان، مواد اوليه و تجهيزات با راهحلهايي مقرونبهصرفه و با ريسك پايين غلبه نمود. در اين راستا دانشگاه فردوسي مشهد اولين آزمايشگاه متاورس را در دو مرحله آمادهسازي نمود.
مرحله اول در سال 1398 بهمنظور تهيه تجهيزات سختافزاري با همكاري مركز فاواي دانشگاه و پيادهسازي امكانات نرمافزاري طي مدت 8 ماه با همكاري شركت دانشبنيان منشور فناوري ايرانيان مستقر در پارك علم و فناوري خراسان انجام شد. اين مرحله همزمان با مراسم گراميداشت هفته سرآمدي آموزش در سال 1399 پايان يافت و اولين آزمايشگاه واقعيت مجازي دانشگاه براي درس ايمني در آزمايشگاه با هدف تضمين سلامت دانشجويان راهاندازي گرديد. لازم به ذكر است براي آمادهسازي اين درس 4 سناريو در زمينه آموزش كمكهاي اوليه، اطفا حريق، ايمني در برابر مواد شيميايي و مواجهه با برقگرفتگي توسط مركز HSE دانشگاه تهيه، نرمافزار آن توسط شركت پيادهسازي و در اختيار دانشگاه قرار گرفت.
مرحله دوم طي سالهاي 1401 تا 1403 بهمنظور ارتقاي امكانات سختافزاري و آمادهسازي تجهيزات روزآمد به همت دانشكده مهندسي انجام شد. در اين مرحله هدستهاي نسل سوم متا كوئست، شبكه وايرلس با سرعت چندگيگابيتي و سرورهاي پيشرفته نسل 11 فراهم و نرمافزار مربوط به موتور چت با همكاري شركت منشور فناوري ايرانيان پيادهسازي شد. با توجه به اهميت طراحي محيط يادگيري مبتني بر فناوريهاي نوين در زمينههاي مختلف آموزشي، شوراي آموزشي دانشگاه جلسه مورخ 25 آبان 1404 را به بازديد از آزمايشگاه متاورس اختصاص داد. در اين بازديد ضمن تأكيد بر نقش فناوريهاي نوظهور در ارتقاي كيفيت آموزش به لزوم تخصيص بودجه جهت ارتقاي مداوم امكانات سختافزاري و همكاري دانشكدهها در زمينه تهيه سناريوهاي آموزشي براي دروس مختلف بهمنظور آمادهسازي امكانات نرمافزاري توسط شركت تأكيد شد. با بهرهبرداري از اين آزمايشگاه امكان تجربه كردن پديدهها و ايجاد تجربهاي نزديك بهواقع با عنوان تجربه غوطهوري براي دانشجويان در رشتههاي مختلف فراهم ميشود.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |









