تاریخچه
همزمان با تشكیل شورای نظارت و سنجش آموزش در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی در اواخر دهة 1360، به منظور كمك به اجرای مصوبات آن و گسترش ارتباط مطلوب وسالم بین دانشگاهها و وزارت متبوع، طبق بخشنامه وزارتی، در هر یك از دانشگاهها دفتری به نام " دفتر نظارت و سنجش آموزش“ زیر نظر معاونت آموزشی دانشگاه تشكیل گردید. پس از آن، نام دفتر به ”مدیریت نظارت و ارزیابی” تغییر یافت و از نظر جایگاه سازمانی نیز پیشنهاد شد تا در هر دانشگاه دفتر نظارت و ارزیابی وظایف خود را به طور مستقیم زیر نظر رئیس دانشگاه به انجام برساند. بر همین اساس مهمترین وظایف این دفتر به صورت زیر تعیین شد:
1. اجرای مصوبات شورای نظارت و ارزیابی دانشگاه
2. ایجاد هماهنگی با واحدهای تابعه در دانشگاه به منظور گردآوری اطلاعات و آمار مورد نیاز
3. تجزیه و تحلیل اطلاعات و ارائه گزارش به شورای نظارت و ارزیابی دانشگاه
4. همكاری با گروههای اعزامی نظارت و ارزیابی از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
5. ایجاد هماهنگی و ارتباط میان شورای نظارت و ارزیابی دانشگاه و دفتر نظارت و ارزیابی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
معرفی
در حال حاضر تشكیلات اداری نظارت و ارزیابی در دانشگاه فردوسی مشهد مشتمل بر شورای نظارت و ارزیابی و دفتر نظارت و ارزیابی است. شورای نظارت و ارزیابی دانشگاه فردوسی از ریاست و معاونان دانشگاه، مدیر دفتر نظارت و تعدادی از استادان با سابقه (جمعاً 12 نفر) تشكیل شده است.
دفتر نظارت نیز در حال حاضر با همكاری دو كارشناس به وظایف خود عمل میكند. حوزه عملكردی دفتر نظارت و ارزیابی، امور آموزشی، دانشگاه و عملکرد اعضای هیأت علمی را در بر میگیرد.
مدیران نظارت و ارزیابی از آغاز تاكنون
نام و نام خانوادگی | دوران تصدی |
علیرضا كوچكی | تا 69 |
محمد كافی | 72-69 |
محمد رحیمی زاده | 76-72 |
محمود پسندیدهفرد | 77-76 |
رضا ایزدی نجف آبادی | 81-77 |
حامدرضا طارقیان | 84-81 |
محمدرضا آهنچیان | 84-86 |
بهروز مهرام | 86-93 |
سید رضا عطار زاده حسینی | 93- 96 (فروردین) |
محمدرضا آهنچیان | 96(فروردین) تا (آبان) |
ایمان الله بیگدلی | 96 (آبان) - 96 (اسفند) |
حسین اکبری | 97 (تیر)- 1401 (آبان) |
مسعود تقی زاده | 1401 (آبان) - 1402(اسفند) |
مجید سرمد | 1402(اسفند)- تا کنون |