نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت (ناتک) آموزشی

1-هدف از انجام ارزیابی‎ها چیست؟
این فرایند به منظور ارتقای کیفیت عملکرد آموزشی استادان در ابعاد مختلف، اعم از روش تدریس، شئون مدرسی، توان اداره کلاس، توان علمی، علاقه‌مندی به امر آموزش و رعایت مقررات آموزشی صورت می‎گیرد.

2-  آیا این ارزیابی‎ها در وضعیت استادان موثر است؟
بله، یافته‎های حاصل از نتایج ارزیابی دانشجویان هر ساله در موارد متعددی مانند ارتقا، تبدیل وضعیت، تمدید قرارداد، فرصت مطالعاتی، انتخاب استاد نمونه و انتخاب مدیرگروه مورد استفاده قرار می‎گیرد ضمن اینکه ارزیابی‎های دانشجویی پیامدهایی از قبیل تذکر شفاهی، تذکر کتبی، جلوگیری از تدریس مدرسان مدعو و برگزاری جلسات تخصصی و کارگاه آموزشی را نیز به همراه دارد.

3-  آیا اطلاع رسانی در خصوص زمان و بازه ارزیابی انجام می‎شود؟
بله، اطلاع رسانی در چند نوبت و از طریق درج اطلاعیه در سایت خبری دانشگاه، سایت مدیریت نظارت و ارزیابی، پرتال دانشجویی، بنر، سیستم پیامکی و همچنین از طریق مسئولین دانشکده‎ها انجام می‎شود.

4- محرمانه بودن این ارزیابی‎ها در چه حدی است؟
ضمن اینکه کاربرگ‎های ارزیابی ارسال شده به پورتال بدون مشخصات دانشجو می‏باشد، سیستم ارزشیابی نیز به گونه‏ای طراحی شده که اطلاعات مربوط به کاربرگ‎های تکمیل شده توسط دانشجویان در هر درس، به صورت یکجا در بانک اطلاعاتی ذخیره شده و دسترسی به نظرات تک تک دانشجویان برای هیچ شخصی حتی برای کارشناسان مدیریت نظارت و ارزیابی و مرکز کامپیوتر امکان پذیر نمی‎باشد.

5- آیا استادان می‎توانند نمره‎ای که دانشجویان به آنها داده‎اند را ببینند؟
مدرسین فقط می‎توانند میانگین نمره ارزیابی خود در هر درس را مشاهده نمایند. بر این اساس، تا زمانی که نمره آزمون پایان نیمسال دانشجویان توسط مدرس امضای دیجیتال نشده باشد، امکان مشاهده نتیجه ارزیابی برای مدرسین، مدیران گروه و معاون آموزشی فراهم نمی‎شود. بنابراین امکان مشاهده نمره ارزشیابی دانشجو به هیچ وجه وجود ندارد.

6- پاسخگویی به اساتید در خصوص مسائل مربوط به ارزشیابی ها چگونه است؟
اساتید می‎توانند مسائل خود را به صورت اتوماسیونی، حضوری و یا تلفنی مطرح نمایند و بعد از برسی های لازم به آن‎ها پاسخ داده خواهد شد.

7- عدم تکمیل فرم ارزشیابی توسط دانشجویان در زمان مقرر چه پیامدی دارد؟
تا زمان دیجیتال شدن نمره درس توسط استاد امکان مشاهده نمره خام وجود ندارد در واقع دانشجویان فرصت اعتراض را از دست خواهند داد.

8- اساتید چه زمانی می‎توانند نمره ارزشیابی خود را مشاهده نمایند؟
بعد از دیجیتال نمودن نمره درس توسط استاد و تایید نمره ارزشیابی توسط مدیر نظارت و ارزیابی امکان مشاهده نمره  فراهم می‎شود.

9- چرا باید دانشجویان در ارزشیابی اساتید در پایان ترم شرکت و با دقت به سوالات پاسخ دهند؟
چون بتوانند نمره خام خود را مشاهده نموده و فرصت اعتراض داشته باشند و از آنجایی که از نتایج ارزیابی هرساله در موارد متعددی مانند ارتقا، تبدیل وضعیت ، تمدید قراداد و... استفاده می‎شود دقیق بودن آن باعث بهره‎وری بیشتر موارد مذکور و در نتیجه افزایش کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه می‎گردد.