ستاد راهبری توسعه علوم و فناوری‎های شناختی

  • مقدمه

علوم و فناوری‎های شناختی و جایگاه آن
موضوع علوم شناختی، ذهن است. دانشی میان رشته‌ای، نو، پویا و معطوف به آینده که در آن، مغز و فرایندها وکارکردهای شناختی آن مورد مطالعه روشمند و منظم علمی قرار می‎گیرد. فناوری‌های برآمده از این دانش در تعامل با دانش‎ها و فناوری‌های همگرا (زیستی، نانو و اطلاعات) می‎تواند به ارتقای کیفیت زندگی بشر، رفع کاستی‌های ناشی از آسیب‌های مغزی، تولید سامانه‎های هوشمند و استفاده بهینه از ذهن و قوای فکری انسان کمک بکند.
در سه چهار دهۀ گذشته، این علوم دستاوردهای گرانبهایی را برای بشر به ارمغان آورده است. دهه 1990 دهه مغز نامیده شد. کشورها در زمینه این دانش نو سرمایه گذاری چشمگیری می‎کنند و رقابت شدیدی در دست‎یابی به اسرار مغز و استفاده کاربردی از آن به جریان افتاده است.
علوم شناختی، رویکردی پردازشی دارند. دانشمندان ذهن انسان را شبکه پیچیده‌ای می‎دانند که اطلاعات را دریافت، نگهداری و بازیابی می‌کند و می‌تواند آن را تغییر شکل یا انتقال دهد. خروجی‎های پردازش، می‌تواند گفتار یا رفتار حرکتی باشد.
از اواخر دهه 50 و اوایل دهه 60 قرن بیستم میلادی نگاه محققان به ذهن معطوف به بررسی بازنمایی‎های ذهنی و نحوه پردازش آنها شد و از این رهگذر بود که دانشی میان رشته‌ای پیدا شد که امروزه آن را علوم شناختی می‎نامند.
انجمن علوم شناختی و نشریه علوم شناختی در آمریکا از دهه 1970 بنیان نهاده شد. از دهه 1990 فناوری‎های تصویربرداری و مطالعه مغز با ابزارهای جدید موجب شد علوم اعصاب سهمی جدی‎تر در پیشرفت علوم شناختی داشته باشد. دانشگاه‎های متعددی برنامه‎های آموزش و پژوهش در این رشته را دایر کردند.

علوم و فناوری‌های شناختی در سند نقشه جامع علمی کشور جزو اولویت‌های الف ذکر شده است. از آبان ماه سال 90 و با تصویب «سند راهبردی علوم وفناوری‌های شناختی» ستاد راهبری توسعه علوم و فناوری‎های شناختی پایه گذاری شده است تا برای توسعۀ این علوم وفناوری‎ها در کشور ظرفیت سازی و خط مشی گذاری بکند و فرصت‎های حمایتی و توانمند سازی بایسته برای تولید، انتقال و اشاعه این علوم وفناوری‎ها، و بهره گیری از آن‎ها در توسعه ملی و ارتقای شرایط زیست انسان ایرانی و کیفیت زندگی او را فراهم بیاورد و به ثمر رسیدن و اثربخشی این سیاست‎ها و اقدامات را مورد ارزشیابی مداوم و منظم قرار بدهد.
علوم شناختی، حوزه‎هایی همچون علم اعصاب، روان شناسی، زبان شناسی، هوش مصنوعی و فلسفه ذهن را در بر می‎گیرد و از این طریق کاربردی وسیع در رشته‎هایی مانند پزشکی، آموزش و پرورش، جامعه شناسی، سیاست، علوم اطلاعات، ارتباطات و رسانه‎های گروهی، مهندسی پزشکی، مهندسی فرمان و کنترل و حتی علوم دفاعی پیدا می‎کند.

 

سایت ستاد علوم و فناوری‎های شناختی

 

 

خوابگاه‎های غیردولتی دخترانه و پسرانه دارای مجوز در سال 95-1394

خوابگاه

 آزمون المپیاد علمی دانشجویی اردیبهشت 95

 

ضمن آرزوی موفقیت برای داوطلبان عزیز تقاضا می‎شود اطلاعات زیر را با دقت مطالعه نمایند و در زمان مقرر اقدام لازم را به عمل آورند.

1 – زمان آزمون: پنج‌شنبه و جمعه 23 و 24 اردیبهشت

2 – محل آزمون: دانشكده علوم ورزشی واقع در پردیس دانشگاه فردوسی مشهد

3 – زمان توزیع كارت آزمون:

- داوطلبان ساكن مشهد: 22 اردیبهشت ساعت 15 الی 18 در محل دانشكده علوم ورزشی

- داوطلبان شهرستانی: 22 اردیبهشت ساعت 19 الی 22:30 در محل اسكان و همزمان با پذیرش

 

نكات قابل توجه سرپرستان تیم‌های شهرستانی:

1 - لازم است یك نفر به عنوان سرپرست داوطلبان همراه گروه باشد.

2 - امكان اسكان فقط برای داوطلبین و سرپرستان آن‎ها فراهم شده است. لذا ستاد اسكان المپیاد از پذیرش همراه معذور می‎باشد.

3 - سرپرستان تیم‌های شهرستانی به نحوی برنامه‌ریزی نمایند كه:
الف) بین ساعات 17 الی 22 روز چهارشنبه 22 اردیبهشت در محل اسكان حضور یابند تا نسبت به پذیرش و اسكان آنان اقدام لازم به عمل آید.  
ب) حداكثر تا ساعت 16 روز جمعه 24 اردیبهشت نسبت به تخلیه اتاق‌ها اقدام نمایند. بدیهی است پس از این ساعت، ستاد المپیاد مسئولیتی در قبال هزینه‌ها و ... نخواهد داشت.

 

محل اسكان داوطلبان:

آقایان: خیابان دانشگاه - دانشگاه 21 - نبش اسرار 1 - مهمانسرای جهاد دانشگاهی
تلفن: 6-8461214-0513

خانم‌ها: چهارراه دكترا - خیابان گلستان - نبش گلستان غربی 3 - هتل ویستا
تلفن: 5-8551790-0513

ستاد برگزاری المپیاد علمی دانشجویی

 

 

    بيست و يكمين المپياد علمی دانشجويی كشور (قطب 3) gh1
مرحله مقدماتی المپیاد علمی دانشجویی قطب 3 در دانشگاه فردوسی مشهد هم‎زمان با سایر قطب‎های كشور با حضور 420 نفر داوطلب از استان‎های خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و سمنان، در 19 رشته امتحانی در روزهای پنجشنبه و جمعه، 23 و 24 اردیبهشت ماه 1395 برگزار گردید.
 

    اطلاعیه‎ها

دانشجوی-نمونه-745x1024

date time estimation-512

 برنامه امتحانی المپیاد (جدید)
examination-512  آزمون المپیاد علمی دانشجویی اردیبهشت 95                    
Date and time clock snack calendar   جدول زمان بندی بيست و يكمين المپياد
vector 65 08-128   اطلاعيه ماشين حساب
church2-512   اطلاعیه مراجعه به حرم مطهر رضوی
 
 

 

 

توجه: در صورت بروز مشکل در نمایش فایل‎های پیوست، ابتدا فایل مورد نظر را ذخیره نموده و سپس باز نمایید.