دورههای مهارت آموزی و کارآفرینی
دوره مهارت آموزی و کارآفرينی، دورهای است که در آن دانشجويان يک رشته خاص، با مباحث کاربردی حرفه خود که در دروس دوره کارشناسی پيشبينی نشدهاند، آشنا خواهند شد. تمرکز اين دورهها بر مباحث عملی، کارگاهی و پروژههای اجرايی خواهد بود. اين دوره نيز مشابه با دوره فرعی، میتواند تا معادل 24 واحد باشد.
کليه دانشجويان دانشگاه فردوسی (اعم از کارشناسی و تحصيلات تکميلی) میتوانند در دورههای مهارت آموزی و کارآفرينی که با سرپرستی کالج دانشگاه و توسط گروههای آموزشی برگزار میشود، شرکت نمايند.
طول دوره نبايد کمتر از 21 واحد و بيشتر از 24 واحد درسی باشد.
دوره مهارت آموزی میتواند مشتمل بر کلاس نظری، عملی، کارگاهی، عمليات صحرايی، پروژه و امثال آن باشد.
دوره مهارت آموزی میتواند مشتمل بر دروس اختياری نيز باشد.
دانشجويان ساير دانشگاهها و موسسات آموزشی نيز میتوانند در اين دورهها ثبت نام نمايند. در هر حال، اولويت با دانشجويان دانشگاه فردوسی مشهد است.
اهداف دوره
• اين دوره برای دانشجويان امکان تحصيل و کسب مهارت بيشتری را فراهم مینمايند.
• محدوديت تعداد واحدهای دوره کارشناسی، عملاً باعث شده تا فارغالتحصيل دوره کارشناسی در بسياری از رشتهها فاقد تخصص لازم برای ورود به محيط کار باشد. دورهههای مهارت آموزی که بر مبنای تجارب ارزشمند اساتيد هر گروه طراحی و مورد بازبينی قرار خواهند گرفت و فرصتی مغتنم را برای دانشجويان برای تسلط بيشتر بر مباحث کاربردی فراهم مینمايد.
مدارک اعطایی
گواهی دوره های مهارت آموزی، به همراه تاييديه ريز نمرات و در قالب مدارک آموزش های عالی آزاد از سوی کالج صادر خواهد شد. اين گواهی بر مبنای ساعات آموزشی گذرانده شده خواهد بود.
دورههای فرعی
در راستای تحقق ماموریت 10 ساله دانشگاه در جهت تربیت انسانهای خلاق، متخصص و كارآفرین برای پاسخگوی به نیازهای جامعه و ترویج علم نافع در سطح ملی و بینالمللی، کالج دانشگاه فردوسی مشهد با تصویب هیات رئیسه محترم دانشگاه و به عنوان اولین دانشگاه جامع کشور، اقدام به برگزاری دورههای فرعی آموزشی ویژه دانشجویان دوره كارشناسی می نماید. به طور خلاصه دورههای فرعی دورههایی هستند که دانشجویان مستعد سال دوم به بعد دوره کارشناسی، با شرایط ویژه مثل کسب حداقل معدل مناسب، میتوانند در آنها شرکت کنند و با گذراندن 21 تا 25 واحد درسی از دروس تخصصی یکی دیگر از رشتههای کارشناسی دایر در دانشگاه با رشته و تخصصی دیگری که مورد علاقهشان است آشنایی پیدا کنند. این دوره برای دانشجویان امکان تحصیل و کسب مهارت بیشتری را فراهم مینمایند. اکثر دانشگاههای معتبر جهان، به دانشجویان اجازه میدهند تا دروس تخصصی یک رشته دیگر را به عنوان دوره فرعی (Minor) و به صورت همزمان با رشته اصلی (Major) مطالعه نمایند.
البته ارائه همه رشتههای کارشناسی، به عنوان دوره فرعی، نیاز به بسیج بخش وسیعی از تجهیزات و منابع دانشگاه دارد، که در وضعیت فعلی امکانپذیر نمیباشد. لذا در ابتدا رشتههایی که بر مبنای برآورد انجام شده، با استقبال بیشتری روبرو خواهند شد، در نوبت ارائه قرار داده خواهند شد.
اهداف دوره های فرعی
• آشنایی دانشجویان دوره كارشناسی با مباحث تخصصی یكی دیگر از دورههای كارشناسی در حال ارائه در دانشگاه
• افزایش مهارتهای تخصصی، علمی و فرهنگی دانشجویان
• افزایش توان كارآفرینی فارغالتحصیلان
• افزایش احتمال جذب فارغالتحصیلان در بازار كار
• كمك به تحقق هدف والای دانشگاه در برنامه بلندمدت 10 ساله آن (یعنی تربیت انسانهای متعهد، خلاق، متخصص، پژوهشگر و كار آفرین ...، و ترویج علم نافع ...)
• کسب دانش و تخصص در رشته مورد علاقه دانشجو، (برخی از دانشجویان به دلیل محدودیتهای حاکم در سیستم فعلی پذیرش دانشجو، در رشتهای به جزء رشته مورد علاقه خود مشغول به تحصیل هستند. همچنین برخی دیگر، همزمان با تحصیل مشغول به کار هستند، و زمینه تخصصی کار آنها با رشته تحصیلی آنها تناسب ندارد.)
• ادامه تحصیل در یک رشته دیگر، (در این صورت میتوانند با مطالعه آن رشته به عنوان رشته فرعی، احتمال موفقیت خود در آزمون دوره کارشناسی ارشد یا دکتری رشته مورد نظر را فراهم نمایند.)
• بسط و توسعه آموختههای علمی و فرهنگی در راستای اعتلای تواناییهای شخصی
• کسب مهارت و تخصص در رشتههایی که مکمل رشته اصلی هستند. (مثلاٌ مطالعه یکی از زبانهای خارجی به عنوان رشته فرعی در کنار تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی، یا مطالعه فلسفه به عنوان رشته فرعی در کنار رشته فیزیک یا ریاضی)
• استفاده بهینه از منابع و ظرفیتهای موجود و افزایش درآمدهای اختصاصی دانشگاه.
شیوههای اجرا
• برگزاری دوره: كلاس هر درس در محل دانشكده مربوطه و همراه با دانشجویان آن درس (محصل در رشته اصلی) برگزار خواهد شد.
• طول دوره: حداكثر 6 نیمسال تحصیلی (هر نیمسال 3 تا 6 واحد درسی) - طول دوره مجاز برای اتمام دوره رسمی برای این دسته از دانشجویان یك نیمسال بیشتر خواهد بود.
مدارک اعطایی
گواهی دورههای فرعی، بر مبنای تعداد واحدهای گذرانده شده به همراه تاییدیه صورت ریز نمرات، از سوی کالج دانشگاه صادر خواهد شد.
گسترش علم و فناوری در جهان پویای کنونی مستلزم فراهم نمودن شیوههای متنوع فراگیری علم و دانش در جوامع انسانی است. برنامههای چشم انداز توسعه جمهوری اسلامی ایران و به دنبال آن سیاستهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گسترش عرصه آموزشهای عالی در کشور، نیازمند تطبیق پذیری دانشگاههای کشور با تغییرات نوین جهانی در زمینههای جدید آموزشی است و این مهم جز با بازنگری در ساختار و یا ایجاد عرصههای جدید آموزشی در پیکره دانشگاهها محقق نخواهد شد.
آموزش عالی دانشگاهی در بسیاری از کشورها به دو بخش "آموزش عالی رسمی" و "آموزش عالی آزاد" تقسیم میشود كه بخش آموزش عالی رسمی به آموزشهای آكادمیك، بلندمدت و پایهای و بخش آموزش عالی آزاد به آموزشهای كاربردی، كوتاهمدت و با تأثیرگذاری بیشتر در رفع مشكلات جامعه، سازمانها، نهادها و صنایع میپردازد. مهمترین ویژگی آموزشهای عالی آزاد، انعطافپذیری و امكان طراحی دورههای آموزشی متناسب با نیاز مخاطبین است.
دانشگاه فردوسی مشهد به منظور تأمین نیازهای آموزشی ِكاربردیِ جامعه كه متناسب با پیشرفتهای به روز علم و فناوری است، اقدام به استقرار مجموعهای نظاممند تحت عنوان كالج دانشگاه به عنوان اولین كالج دانشگاهی كشور نموده است كه متولی اصلی برگزاری آموزش های عالی آزاد در دانشگاه فردوسی می باشد.
اصلیترین مأموریت این مجموعه، نظارت بر برگزاری آموزش های عالی آزاد در قالب دوره ها، سمینار ها و کارگاه های حرفهای، پیشرفته و تخصصی است كه یا از سوی دانشکده ها، پژوهشکده ها و واحدهای دانشگاه طراحی و ارائه میشوند و یا اینكه به سفارش و درخواست سازمان مورد نظر (دولتی یا خصوصی) و متناسب با نیاز آنها میتوانند تنظیم و برگزار گردند. به عبارت دیگر این عرصه از فعالیتهای دانشگاه فردوسی مشهد که با نظارت کالج انجام می شود، تنها عرصهای از کسب آموزش عالی در کشور است که نه تنها به دور از موانعی نظیر کنکور دسترسی همگان را به کسب دانش و علوم دانشگاهی سهل و آسان مینماید، بلکه بدون تقید به سرفصلهای مصوب دروس دانشگاهی، میتواند برنامههای درسی متناسب با نیاز مخاطبان را به عنوان آموزش عالی دانشگاهی برای آنان تنظیم و ارائه نماید.
امید اینکه این حرکت نوین دانشگاه فردوسی مشهد همچون گذشته بتواند منشأ خیر و تحول در سطح جامعه بوده و در ارتقاء و به روز رسانی دانش علمی این منطقه از کشور مؤثر باشد.
تاریخچه
«دورههای دانشگاهی در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه، تصمیم به انتخاب نام «کالج دانشگاه فردوسی مشهد» برای این مجموعه گرفته شد. بر این اساس فعالیت کالج دانشگاه تا سال 1386 به سه حوزه «آموزش های عالی رسمی»، «آموزش های عالی آزاد» و «خدمات آموزشی مورد درخواست جامعه» تقسیم میشد که پس از ساماندهی دوره های نوبت دوم و ایجاد نظام پرداخت الکترونیکی برای دانشجویان این دوره ها، ضرورت وجود تشکیلات مدیریتی دوره های نوبت دوم در دانشگاه از بین رفت و لذا با تبدیل دوره های نوبت دومِ کالج به یک واحد خدمات مالی و انتقال آن به اداره کل امور آموزشی دانشگاه، عملاً حوزه "آموزش های عالی رسمی" از فعالیت های کالج حذف گردید. های شبانه و کوتاه مدت» دانشگاه تا سال 1382 عمدتأ به اداره دوره های شبانه و بعضأ به صورت موردی به برگزاری دوره های کوتاه مدت می پرداخته است. از سال 1382 و در پی اجرای برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و بازنگری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در برنامه ها، سیاست ها و اهداف بخش آموزش های عالی، دانشگاه فردوسی مشهد نیز تصمیم به ساماندهی و گسترش دوره های شبانه به مقاطع بالاتر (به ویژه به خاطر تغییر ماهوی ایجاد شده در این دوره ها و تبدیل آنها به نوبت دوم) از یک سو و همچنین توسعه سازمان یافته دوره های کوتاه مدت از سوی دیگر گرفت. از این رو با توجه به شرح وظایف و مأموریت های جدید تعیین شده، نام این مجموعه به «مرکز آموزش های حرفه ای، تخصصی و امور دوره های نوبت دوم(شبانه)» تغییر یافت که در ابتدای سال 1384 نیز با مطالعه و مقایسه تطبیقی ساختار و شرح وظایف کالج
وظایف
مأموریت کالج دانشگاه از سال 1386 تاکنون به دو بخش زیر تقسیم میشود:
مأموریت اصلی: مدیریت، برنامه ریزی و برگزاری آموزش های عالی آزاد.
مأموریت فرعی: مدیریت، برنامه ریزی و انجام خدمات آموزشی مورد درخواست بخش های کاربردی جامعه.
ساختار سازمانی
کالج دانشگاه یک حوزه ستادی دانشگاه فردوسی مشهد است که از یک سو از طریق ایجاد دفاتر آموزش های عالی آزاد در دانشکده ها، پژوهشکده ها و واحدهای تابعه دانشگاه به مدیریت، برنامه ریزی و هدایت کلان آموزش های عالی آزاد می پردازد و از سوی دیگر و با هدف زمینه سازی و حمایت از ظرفیت های بین رشته ای دانشگاه، خود به طور مستقیم به امر اجرای برخی از آموزش های عالی آزاد که عمدتاً ماهیت بین واحدی و بین دانشکده ای دارند، می پردازد.
سیستم آموزش
ترم های آموزشی کالج منطبق بر ترم های آموزشی دانشگاه است و آموزش های عالی آزاد ارائه شده در قالب سمینار (ارایه اجمالی مطالب تخصصی بدون انجام کار عملی)، کارگاه (ارایه فشرده مبحثی تخصصی همراه با انجام کار عملی) و دوره های آموزشی میباشد.
روسای کالج دانشگاه از آغاز تاکنون
نام و نام خانوادگی |
آغاز تصدی |
پایان تصدی |
دکتر محمود رضائی رکن آبادی (رئیس دوره های شبانه و کوتاه مدت) |
77 |
82 |
دکتر سعید کیوانفر (موسس کالج) |
82 |
89 |
دکتر مهدی خواجوی (سرپرست کالج دانشگاه) |
89 |
91 |
دکتر محمد جواد ساعی |
91 |
تاکنون |
آموزشهای عالی آزاد
آموزش عالی آزاد، آموزشی غیررسمی و بالاتر از سطح متوسطه است که در قالب آموزشهای تخصصی و کاربردی کوتاه مدت و میان مدت اجرا می شود.
رسالت آموزشهای عالی آزاد، برنامهریزی درسی و اجرای دورههایی است که مورد نیاز بخشهای گوناگون جامعه نظیر سازمانها، نهادها و صنایع اعم از دولتی و خصوصی و همچنین آموزشهای مورد نیاز کلیه شهروندان و آحاد جامعه است. به عبارت دیگر عرصه آموزشهای عالی آزاد، تنها عرصهای از کسب آموزشهای عالی در کشور است که نه تنها به دور از موانعی نظیر کنکور دسترسی همگان را به کسب علوم و دانش دانشگاهی سهل و آسان مینماید بلکه بدون تقید به سرفصلهای مصوب دروس دانشگاهی، میتواند سرفصلهایی متناسب با نیاز مخاطبان را به عنوان آموزش عالی دانشگاهی برای آنان تنظیم و ارائه نماید.
اهداف آموزشهای عالی آزاد
آموزشهای عالی آزاد به منظور تامین اهداف زیر برگزار میشود:
• کمک به ارتقای سطح دانش و فرهنگ جامعه
• ایجاد زمینه مناسب برای افزایش دسترسی به آموزش عالی
• تعمیم و توسعه آموزش عالی کاربردی و تخصصی
• کاهش تقاضای اجتماعی برای ورود به آموزش عالی رسمی
• ارایه آموزشهای مداوم برای دانش آموختگان دانشگاهها و موسسات آموزش عالی.
ویژگیهای آموزشهای عالی آزاد
ویژگیهای منحصر به فرد آموزش عالی آزاد در کشور عبارتند از:
• وجود زیرساختهای مناسب قانونی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور گسترش این گونه آموزشها
• عدم الزام به شرکت در آزمون ورودی برای داوطلبان
• انعطاف پذیری سرفصل و عناوین آموزشها
• امکان ارایه مباحث کاربردی و آزمایشگاهی متناسب با نیازهای متغیر و به روز جامعه
• امکان ارایه آموزشهای تکمیلی دانشگاهی در قالب دورههای با مدت زمانی متفاوت مانند دورههای میان مدت، دورههای کوتاه مدت، سمینارها و کارگاههای آموزشی
• امکان بهرهگیری از نیروهای خبره و مستعد خارج از بدنه علمی دانشگاه که دارای صلاحیت تدریس در عرصه آموزش عالی آزاد باشند
• امکان پیادهسازی دورههای آموزشی مشابه نمونههای خارجی و یا بر اساس استانداردهای بین المللی.
انواع آموزشهای عالی آزاد
آموزش عالی آزاد شامل موارد زیر است :
• آموزشهای حرفهای و تخصصی مورد نیاز سازمانها، نهادها و صنایع
• بازآموزی و آموزشهای تکمیلی برای دانش آموختگان
• آموزشهای تکمیلی برای دانشجویان
• آموزشهای ضمن خدمت مدیران و کارکنان سازمانهای دولتی و غیردولتی
• آموزشهای تخصصی مورد نیاز بازار کار و جامعه
• آموزشهای عمومی شهر و شهروند
شیوههای اجرای آموزشهای عالی آزاد
آموزشهای عالی آزاد به سه شیوه میتواند برگزار گردد:
• سمینار ( ارایه مختصر و گذرای یک یا چند موضوع تخصصی در یک زمینه مرتبط علمی به منظور آشنایی مخاطبین با مباحث مربوطه. ارایه سمینار عمدتاً بدون انجام کار عملی است.)
• کارگاه ( ارایه فشرده و در عین حال عمیق مبحثی تخصصی، با تاکید بر انجام بحث و تبادل نظر در زمینه مطروحه به منظور یادگیری مخاطبین نسبت به موضوع ارایه شده. ارایه کارگاه عمدتاً همراه با انجام کار عملی است.)
• دوره ( ارایه مبسوط یک یا چند درس در یک زمینه علمی مشخص. ارایه دوره میتواند همراه یا بدون انجام کار عملی باشد. )
دوره خود به سه دسته زیر تقسیم میشود:
- کوتاه مدت (کمتر از 50 ساعت)
- میان مدت (بین 50 تا 200 ساعت)
- بلند مدت (بیش از 200 ساعت).
مدارک اعطایی به دانش آموختگان
• گواهینامه پایان دوره آموزش عالی آزاد
• گواهی شرکت در سمینار یا کارگاه.